تاثیر زبان url بر سئو و بررسی تفاوت url فارسی و انگلیسی

زبان url

حقیقتا زبان url چندان تاثیر زیادی بر روی سئوی شما نخواهد گذاشت (البته بی تاثیر هم نیست) پس برای انتخاب زبان url سایت خود نباید ذهن خود را درگیر کنید. اما چند نکته برای افزایش سئوی سایت از طریق url وجود دارد که در ادامه به ذکر آن می پردازیم و تاثیر زبان url بر ux و تفاوت url انگلیسی و url فارسی را در هر مورد با هم مقایسه می کنیم.

ارتباط بین url و محتوا

خوشبختانه گوگل با زبان شما خود را تطبیق می دهد و اگر برای یک متن به زبان فارسی یک url انگلیسی انتخاب کرده باشید از نظر گوگل این تفاوت زبان url و زبان متن هیچ مشکلی ندارد. مثلا اگر برای یک سایت در مورد گل ها کلمه flower را انتخاب کرده باشید گوگل به خوبی این مسئله را درک می کند. (اگر در زبان انگلیسی ضعیف هستید و نمی دانید کدام کلمه انگلیسی معادل کلمه مورد نظر شما است، می توانید از سایت های معتبر و قوی با همان موضوع استفاده کنید و کمک بگیرید) فراموش نکنید آنچه برای گوگل مهم است ارتباط معنایی میان عناوین، مطلب و url شما می باشد نه زبان url. البته افزونه های بررسی سئو توانایی درک تفاوت زبان url با زبان محتوا را ندارند پس اگر این افزونه ها به شما ایراد گرفتند که ارتباط معنایی ندارید حرف آنها را باور نکنید.

زبان url

رسا بودن url

این ویژگی url بیشتر از سئو  از جنبه کاربر پسندانه بودن آن اهمیت دارد چرا که برخی از کاربران آدرس مستقیم مطلب های داخلی سایت را به خاطر می سپارند تا در دفعات بعد به همان مطلب مراجعه کنند. حال اگر این آدرس سخت یا به زبان بی زبانی نوشته شده باشد عملا کاربر منصرف می شود. از این جهت مناسب است که برای زبان url از url انگلیسی استفاده کنید. زیرا با اینکه مردم ایران فارسی زبان هستند ولی با نوشتن url فارسی مشکل دارند.

همچنین حتما مشاهده کرده اید زمانی که آدرس یک سایت را بخواهید در یک پیام رسان برای شخصی به اشتراک بگذارید اگر در زبان url شما کلمات فارسی به کار رفته باشد آدرس سایت به یک لینک پر از اعداد و حروف بی معنی تبدیل می شود که برای شخص گیرنده زبان url اصلا گویا و واضح نیست. البته پیام رسان ها سعی نموده اند که یک wprevie از لینک به اشتراک گذاشته شده همراه متن شما ارسال کنند. پس اگر برای زبان url خود زبان فارسی را انتخاب کرده اید ناامید نشوید.

زبان url

کاراکترهای مجاز url

این ویژگی url به این معنا نیست که هنگام انتشار یک متن به علت وجود کاراکتر غیرمجاز مطلب شما منتشر نمی شود. شما هرچه بخواهید می توانید در url خود بنویسید اما یک ویژگی url خوب این است که از بعضی از کاراکترها مانند #، _، . و … استفاده نمی کند زیرا ممکن است توسط برخی از سرورها در شرایط خاص دچار مشکل شوند. (کاراکتر خط تیره “-” جزء کاراکترهای مجاز است) زبان url در این مسئله چندان تاثیر به سزایی ندارد ولی تعداد کاراکترهای نامتعارف (مانند تنوین، همزه و علامت مد و بسیاری از علامت های دیگر) در زبان فارسی بیشتر است ولی کمتر پیش می آید از آنها در url فارسی استفاده شود.

زبان url

کوتاه بودن url

تا آنجا که می توانید سعی کنید url هایی که بیش از ۱۰۰ کاراکتر دارند در سایت خود قرار ندهید. زیرا هم کاربر دوستانه تر است هم تجربه اینطور نشان می دهد که لینک های کوتاه تر نزد گوگل عزیزتر هستند و سئوی بالاتری دارند. برای اعمال این ویژگی url در سایت خود سعی کنید کلمات ربط و حروف اضافه به کار نبرید. معمولا بدون آنها url گویایی خود را از دست نمی دهد. این نکته برای هر دو زبان url رایج در ایران حائز اهمیت است پس آن را فراموش نکنید. همچنین سعی کنید از پارامترهای دینامیک url استفاده نکنید چون آدرس های شما را بسیار طولانی می کنند که برای سئو و کاربران خوب نیست و زبان url شما را کمی عجیب و غریب جلوه می دهد.

زبان url

فاکتورهای مهم برای گوگل

پیشنهاد گوگل برای انتخاب زبان url این است که بهتر است از زبان خودتان استفاده کنید نه لزوما url انگلیسی ولی استانداردها را رعایت کنید. مثلا از کلمات کلی و عمومی در url خود استفاده نکنید، مثل: page 7. یا url خود را سلسله وار و به صورت پوشه پوشه ننویسید، مثلone/tow/three/four/five/six/post.html لینک باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند به راحتی تشخیص دهد که در کجای سایت شما قرار دارد.

در ضمن url، محل مناسبی برای درج پی در پی کلمات کلیدی شما نیست. به طور مثال: photo-romantic photo-beuty 2 photo البته اینکه کلمه­ ای مرتبط به کار ببرید بسیار به رتبه بندی و سئوی سایت کمک می کند چرا که در نتایج گوگل زیر عنوان صفحه شما آدرس شما نمایش داده خواهد شد که گویای مطالب بسیاری است.

همان طور که بالا گفته شد از url هایی که ربطی به عنوان و مطلب شما ندارند استفاده نکنید. اما نکته ای دیگر که عدم رعایت آن ممکن است برای سایت شما، خوب نباشد این است که برای یک صفحه از دو آدرس مجزا استفاده نکنید، مانند: book.com/shahname وfarsi.book.com/shahname شایان ذکر است برای موتورهای جستجو، دامین و ساب دامین کاملا مجزا هستند و اصلا آنها را یکی یا زیر مجموعه هم نمی دانند. حتی گاهی کوچک یا بزرگ بودن حروف آدرس سایت شما می تواند دردسرساز باشد.

زبان url

سرعت ایندکس شدن

به طور معمول تجربه نشان داده است که url انگلیسی سریع تر از url فارسی هندل و ایندکس می شود زیرا url فارسی پس از کد شدن مقداری طولانی می شود و در نتیجه تجزیه و خواندن url انگلیسی برای موتورهای جستجو سریع تر صورت می گیرد (البته صد در صد این طور نیست) ولی خود را نگران نکنید زیرا این ویژگی url فقط زمانی محسوس است که حجم بسیار قابل توجهی از کاربر در سایت خود داشته باشید.

زبان url

تغییر زبان url

اگر به هر دلیلی می خواهید زبان url های بعدی سایت خود را تغییر دهید توجه داشته باشید که زبان url های قبلی سایت را تعویض نکنید. این کار ضرری که به دنبال دارد از سود آن بیشتر است. مطلب شما پس از تغییر زبان url یک لینک جدید و نوپا در منظر موتورهای جستجو است و همچنین تمام لینک هایی که ممکن است در گذشته از این مطلب برداشته باشند همگی غیرفعال و بی استفاده خواهند بود.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام