تفاوت مفهوم SEM با SEO و آشنایی با جزییات آنها

SEM

حتماً تا کنون بارها و بارها کلمات SEO  و یا SEM را شنیده اید و در شبکه های اینترنتی مختلف با آن ها رو به رو شده اید، اما به راستی معنی و مفهوم این کلمات چیست؟ در این مقاله با همراه شوید تا در ابتدا معنای این کلمات را توضیح داده و در ادامه در مورد  معایب و مزایای آن‌ها مختصر توضیحی به شما ارائه دهیم.

SEM چیست؟

 SEM مخفف کلمه Search Engine Marketing و معادل فارسی کلمه SEM  را اغلب بازاریابی در موتورهای جستجو تعریف می کنند، واژه ای که متخصصان  و صاحب نظران در این زمینه آن را واژه ای کلی تر از بهینه سازی سایت دانسته و عامل بالا رفتن فروش در سایت های مختلف توسط موتورهای جستجوگر می دانند.SEM برنامه بزرگ‌تر و کلی تری برای دیده شدن در دنیای اینترنت است.

تعریف SEM

SEM یک مفهوم و عبارت کلی است و به هر چیزی که باعث افزایش حضور شما در اینترنت شود SEM می گویند. در حال حاضر تصور افراد از SEM معادل با صرف هزینه بالا برای تبلیغات اینترنتی است در حالی که این تفکر غلط است. روش های زیادی برای بهینه کردن وبلاگتان وجود دارد، اما متأسفانه افراد وقت زیادی برای جست و جو در این زمینه صرف نمی کنند و شما تمام تلاشتان را برای جذب مشتری و بازدید از سایت و محصول خود انجام خواهید داد.

تقسیم بندی SEM

به صورت دقیق تر می توانیم این بازاریابی را به دو بخش جدا از هم تقسیم کنیم: ۱- بهینه سازی سایت و ۲-  تبلیغات کلیکی و یا همان PPC  که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد. PPC از دیگر شیوه های افزایش بازدید کنندگان سایت محسوب می شود.  پس به طور کلی SEM  را می توانیم به دو بخش  SEO و PPC  تقسیم کنیم. اکنون ممکن است این سؤال مطرح شود که SEO چیست؟

SEM

بهینه سازی سایت یا سئو

Search Engine Optimization بهینه سازی سایت یا همان سئو SEO به معناي گول زدن و یا استفاده از روش های غیر اصولی و نادرست برای دست کاری های موتورهای جست و جو نیست بلکه ابزاری براي کمک کردن به بهتر دیده شدن در نتایج جستجوی موتورهای جست و جو گر است با هدف رسیدن به رتبه بندی های بالا، و در واقع به مجموعه اقداماتی که سایت و یا وبلاگ شما متحمل می شود تا آمار بازدید آن از طریق موتورهای جست و جو بالا برود  سئو می گویند. SEO شامل بخش های زیادی از جمله پیدا کردن کلمات کلیدی، محتوای سایت مناسب و ایجاد لینک ها و … می شود. سئو برای کمک به افزایش و به دست آوردن جایگاهی به مراتب بالاتر در لیست موتورهای جست و جو گر ایجاد شده است و توسعه روابط بین صفحات و کلمات کلیدی را بر عهده دارد.

SEM

وب دایرکتوری

معنای لغوی این کلمه به فهرست اینترنتی تعبیر می شود که یکی دیگر از ابزارهایی است که کاربران را به نتایج مطلوبشان می رساند. تفاوت عمده وب دایرکتوری ها با موتورهای جست و جو در این است که وب دایرکتوری و یا فهرست اینترنتی را افراد تهیه می کنند، در نتیجه نتایج به دست آمده از آن ها مطلوب تر است و همان موردی خواهند بود که کاربر در جست و جوی آن است. این نکته در حالی اتفاق می افتد که اغلب اوقات نتایج به دست آمده از موتورهای جست و جو حاوی نکات نامرتبط و نامربوط به موضوع جست و جو شده خواهند بود.

انتخاب یک وب دایرکتوری می‌تواند اثرات مثبت و یا منفی بر سئو سایت و تبلیغات شما داشته باشد و ربطی به پرداخت هزینه نخواهد داشت. قبل از ثبت لینک خود در این سایت ها از کیفیت و مناسب بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

SEM

تبلیغات کلیکی (PPC)

PPC    برگرفته از کلمات pay per click  می‌باشد، که این روزها به عنوان یکی از روش های رایج و تأثیر گذار برای تبلیغات در موتورهای جست و جو شناخته شده است. در این روش به ازای هر کلیک بر روی سایت و تبلیغات شما، از مقدار بودجه ای که برای تبلیغاتتان پرداخت کرده اید کسر می شود، از آنجا که پرداخت در این روش به صورت دلار می باشد در نتیجه هزینه این روش در  SEM برای شما به مراتب بالاتر و هزینه بر تر خواهد بود.

SEM

تفاوت SEO و PPC

اگر یک مقایسه کلی بین SEO و PPC، انجام دهید نتیجه گیری از روش PPC شما را حیرت زده می کند چرا که در این روش سرعت بالای PPC نسبت به سئو حرف اول را می زند. اگر از کسانی هستید که به دنبال پیشرفت سریع و نتایج پر بازده از سایت خود هستید، نیاز به بازدیدکنندگان زیاد در مدت زمان کوتاهی دارید، روش PPC  مناسب ترین روش در کوتاه مدت برای شما خواهد بود. در حالی که  در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب نتایج دلخواه خواهید داشت.

مزایای  SEM

در روش بازاریابی SEM  شما هزینه کمتری نسبت به دیگر روش ها پرداخت خواهید کرد در حالی که بازدهی بیشتری نیز به دست خواهید آورد.  با استفاده از SEM در کوتاه‌ترین زمان ممکن قادر به پیدا کردن مشتریان خود بوده و می توانید محصولات خود را به نمایش گذاشته و به عرصه فروش برسانید.

SEM

 SEO مقدم است بر  SEM

تنها استفاده از روش های سئو مناسب و آماده سازی سایت نمی تواند نیاز شما را برای بالا بردن بازدید و فروش محصولاتتان بالا ببرد، در صورتی که توانایی پرداخت هزینه های استفاده از SEM را دارید، ابتدا SEO مناسبی را برای سایت خود آماده کنید، در صورتی که شما بتوانید تمام تمرکز خود را بر روی SEO  سایتتان متمرکز کنید، نتیجه مناسبی در گوگل برای خود به دست خواهید آورید و در واقع در این صورت هیچ گونه هزینه مستقیمی بابت تبلیغات خود پرداخت نکرده اید.

آمار و ارقام به دست آمده حاکی از این موضوع است که تعداد افرادی که بر روی نتایج گوگل کلیک می کنند بیش از دو برابر افرادی است که بر روی تبلیغات کلیک می کنند. پیشگویی متخصصان و صاحب‌نظران درزمینهٔ  SEM گویای این امر است که در آینده ای نه چندان دور این روش بتواند همه لینک های مختلف را پشتیبانی کند.

SEM

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام