تولید محتوای صوتی یا پادکست چیست؟

محتوای صوتی یا پادکست

اگر وب سایت ها و یا شبکه های اجتماعی را مشاهده می کنید قطعا با محتوای صوتی یا پادکست برخورد داشته اید و امروزه انتشار چنین محتواهایی بسیار بیشتر از گذشته شده است. دلیل محبوبیت پادکست و یا همان محتوای صوتی این است که دیگر نیازی نیست شما مقالات را در وب سایت ها بالا و پایین کنید و چشم شما درگیر مطالعه باشد، فقط کافی است چشمان خود را ببندید و گوش کنید و به این ترتیب یادگیری عمیق و لذت بخش تر می شود. در اینجا می خواهیم به  صورت کامل در مورد این که تولید محتوای صوتی یا پادکست چیست؟ صحبت هایی را داشته باشیم تا بیشتر با این روش انتشار محتوا آشنا  شوید.

کمی درباره تولید محتوای صوتی

خیلی ها با شنیدن نام پادکست و یا محتوای صوتی برایشان سوال پیش می آید که تولید محتوای صوتی یا پادکست چیست؟ و چرا امروزه تا به این حد محبوبیت دارد؟ یا کسانی که دارای وب سایت هستند ممکن است از قدرت تاثیر گذاری پادکست غافل باشند.

وقتی که قرار است مطالبی در سایت منتشر شود معمولا این مطالب به صورت مقالات در وب سایت ها قرار می گیرند، حالا چه وب سایت باشد و یا یک پیج شبکه اجتماعی. بعد از انتشار مطالب جدید افرادی که علاقه مند به مطالب هستند به صفحه مورد نظر مراجعه می کنند تا مطالب را مطالعه کنند. طبیعتا اگر مطالب طولانی باشد کمی خسته کننده می شود و از آنجایی که این مطالب در صفحه نمایش کامپیوترها و یا دستگاه هایی چون گوشی موبایل و یا تبلت ها به نمایش درمی آیند نگاه کردن طولانی مدت به این صفحات نمایشگر باعث خستگی چشم ها و ضعف آنها می شود. این در حالی است که محتواهای صوتی یا پادکست ها دیگر این مشکل را ندارد و شما کافی است که فقط گوش کنید و حتی در زمان گوش دادن برای تمرکز بیشتر چشمان خود را ببندید.

محتوای صوتی یا پادکست

تبادل بهتر افکار نویسنده با استفاده از محتوای صوتی یا پادکست

مهمتر از همه این است که اگر نویسنده ای که مطالب را در سایت می نویسد این مطالب را یا حداقل بخش های مهم مطالب را به صورت صوتی منتشر کند، می تواند اطلاعاتی بسیار تکمیلی تر را در اختیار کاربران قرار دهد؛ چرا که این اطلاعات در نوشتار ممکن است به اندازه گفتار نتواند مطالب و منظور را برساند. برای همین در مورد نوع درک منظور استفاده از پادکست بسیار بهتر است و جالب آنکه طبق تحقیقات و آمار، مطالب شنیداری بیشتر در خاطر می ماند تا نوشتاری.

حتی موتورهای جستجویی مانند گوگل اهمیت زیادی به فایل های صوتی می دهند که در وب سایت ها وجود داشته باشند؛ چرا که موتورهای جستجو همواره سعی می کنند که کاربران از نتایج جستجو راضی باشند و برای همین تقریبا تمامی افراد از اینکه مطالب را شنیداری یاد بگیرند رضایت  بیشتری خواهند داشت و همین دلیل برای گوگل مهم است.

محتوای صوتی یا پادکست

تولید محتوای صوتی یا  پادکست به صورت دقیق تر

منظور از تولید محتوای صوتی یا پادکست چیست؟ شاید با مطالعه مطالب بالا به این فکر کرده باشید که پس بهتر است تمامی مقالات و مطالب را صوتی منتشر کنیم! خیر اینطور نیست چرا که تولید محتوای صوتی، خود دارای اصولی است که اگر رعایت نشود می تواند تاثیراتی منفی داشته باشد. مثال اینکه شما باید بخش های مهم و کلیدی و مورد نیاز از یک مقاله را به صورت صوتی در سایت و یا پیج خود قرار دهید. و یا مطالب مهمی که به صورت اخبار می باشد را بهتر است به صورت پادکست انتشار دهید نه تمام یک نوشته مثلا ۲۰۰ کلمه ای را.

محتوای صوتی یا پادکست

چند مثال در مورد تولید محتوای صوتی یا پادکست

به عنوان مثال شما دارای یک وب سایت در زمینه آموزش برنامه نویسی هستید و زبان های مختلف برنامه نویسی را آموزش می دهید. همزمان با  وب سایت خود یک کانال تلگرام و یا پیج در شبکه های اجتماعی دارید که در این کانال و یا شبکه های اجتماعی هم مطالبی را انتشار می دهید. در اینجا برای محبوبیت محتوای خود می توانید از محتوای صوتی یا پادکست به خوبی استفاده کنید به این صورت که مثلا قرار است توضیحاتی ۵ دقیقه ای در مورد قابلیت یکی از زبان های برنامه نویسی داشته باشید، مثلا این که PHP چیست؟

شما خیلی راحت می توانید این توضیحات در مورد زبان را به صورت محتوای پادکستی انتشار دهید تا کاربران شما با گوش دادن بهتر بتوانند موضوع را درک کنند و مطالب جدید را یاد بگیرند و اینکه وقتی کاربران با یک فایل صوتی مواجه می شوند درصد اینکه فایل را گوش دهند بسیار بیشتر از آن است که بخواهند یک فایل متنی را مطالعه کنند. کاری که باید شما انجام دهید، در این مثال این است که در یک محیط آرام با استفاده از میکروفن و یا ابزار خوب ضبط صدا، برای اینکه نویزی وجود نداشته باشد می توانید مطالب خود را به صورت گفتاری ضبط کنید و این مطلب را در وب سایت و یا کانال خود انتشار دهید.

حتی برای جذابیت بیشتر می توانید یک موزیک بسیار ملایم و یا میزان صدای کم به صورت موزیک پس زمینه در پادکست خود قرار دهید تا در زمان پخش فایل صوتی که کاربران گوش می دهند علاوه بر اینکه مطالب را یاد می گیرند آرامشی هم در زمینه ذهنی آنها ایجاد شود که از اصول انتشار محتوای صوتی یا پادکست است.

محتوای صوتی یا پادکست

روش های انتشار هرچه بهتر محتوای صوتی یا پادکست

بهتر است بدانید که وقتی می خواهید مطالب را به صورت صوتی  ضبط کنید و در وب سایت قرار  دهید یا همان محتوای صوتی یا پادکست را تولید کنید باید توجه داشته باشید که محتوایی بدون اشتباه در گفتار و بدون اینکه بخواهید طولانی مدت باشد ضبط و منتشر کنید. چرا که گوش دادن به یک پادکست که دارای غلط های املایی است و یا اینکه طولانی باشد، برای کاربران چندان جذابیت ندارد.

در کل اگر بخواهیم در مورد اینکه تولید محتوای صوتی یا پادکست چیست؟ به صورت جمع بندی صحبت کنیم، به این شکل است که، هر فایل صوتی که هدف آن آموزش، اطلاع رسانی و یا انتشار نکات کلیدی یک مقاله باشد را محتوای صوتی یا پادکست می گویند و وقتی شما به ساخت و ضبط فایل های صوتی برای انتشار در وب سایت و یا کانال شبکه های اجتماعی می پردازید، در واقع تولید محتوای صوتی و یا پادکست را به انجام  رسانده اید.

همانطور که گفته شد باید برای کیفیت محتوای صوتی یا همان پادکست اهمیت ویژه ای قائل شوید ، همانطور که برای محتوای نوشتاری، اصولی را رعایت می کنید و کیفیت آن برای شما مورد توجه است باید همین حالت را برای پادکست های منتشر شده داشته باشید تا بتوانید بازدید کنندگان بیشتر را برای محتوای صوتی یا پادکست در وب سایت و یا شبکه های اجتماعی خود جذب کنید.

محتوای صوتی یا پادکست

امروزه استفاده از محتوای صوتی یا پادکست یکی از رکن های اساسی در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و محبوبیت زیادی پیدا کرده است پس از تولید محتوای صوتی یا پادکست غافل نشوید. پس تا اینجا یاد گرفتید که تولید محتوای صوتی یا پادکست چیست؟ و چه کاربردهایی دارد و چقدر در محبوبیت مطالب وب سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام