در رپورتاژ چه اطلاعاتی باید ذکر شود؟

این مقاله نگاه اجمالی به تعریف رپورتاژ یا رپرتاژ، محتوای آن، باید ها و نیاید های لازم در رابطه با آن و همچنین راهکار هایی برای داشتن یک باز خورد مناسب از سوی مخاطب می پردازد که باید دارای محتوایی مناسب باشد.

رپورتاژ چیست؟

رپورتاژ به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب گزارش ارائه می گردد. مخاطبان با دیدن رپرتاژ تصور می کنند که با یک مقاله و یا گزارش بی طرفانه مواجه هستند. این در حالی است که رپرتاژ، یک محتوای تخصصی برگرفته از اصول و قواعد خاص برای جلب توجه مخاطب می باشد. این اصطلاح که در اصل فرانسوی است و از کلمه ریپورت گرفته شده است، ابتدا در سال ۱۹۴۵ وارد ادبیات انتقادی رسانه گردید و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. حتی در کشورهای پیشرفته، قوانین زیادی برای این منظور به تصویب رسیده است. آن چه در مورد رپورتاژ باید مورد توجه قرار بگیرد، محتوای آن می باشد. رپورتاژ می تواند تاثیر زیادی در ترافیک ورودی سایت و همچنین سئو داشته باشد.

رپورتاژ

نحوه نوشتن متن رپورتاژ

متن و اطلاعات برای اینکه بیشترین تاثیر گذاری خود را داشته باشد می بایست از تبلیغات مستقیم به دور باشد. ذهن مخاطب با برخورد به تبلیغات مستقیم، ممکن است بازخورد مناسبی را نشان ندهد. جذابیت در عنوان رپرتاژ نکته مهمی است که در نوشتن اطلاعات در رپرتاژ باید به آن توجه ویژه شود. تفاوت ۲ عنوان جذاب و غیر جذاب، برای یک موضوع خاص می تواند، به تفاوت در تعداد نظرات جلب شده ختم شود. مخاطب با برخورد به یک عنوان جذاب، این برداشت را خواهد داشت که مطلب جذاب است و بالعکس با دیدن عنوان غیرجذاب، به راحتی از کنار آن رد خواهد شد؛ بنابراین نحوه نگارش محتوای رپورتاژ، از شروط اساسی در پذیرش و یا عدم پذیرش آن توسط مخاطب خواهد بود.

رپورتاژ

چه اطلاعاتی در رپورتاژ بنویسم؟

ذکر چه اطلاعاتی در رپرتاژ مناسب و بیان چه مطالبی نا مناسب می باشد؟ محتوای رپورتاژ باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • سعی بر آن داشته باشید اطلاعات رپرتاژ ، عاری از تبلیغات مستقیم باشد.
  • مخاطب رپرتاژ ، همانند یک مقاله و یا یک خبر، به اطلاعات و محتوای رپرتاژ نگاه کنند.
  • اطلاعات حتماً حاوی عناوین، تصاویر، متون مختلف و مرتبط باشد.
  • از تکرار در محتوا بپرهیزید.
  • تکرار مستقیم یک متن در چندین سایت، بی شک مخاطب را از ادامه مطلب باز می دارد.
  • خلاقیت در نوشتن اطلاعات در رپورتاژ برای جلب بیشتر مخاطب را مد نظر خود قرار دهید.
  • محتوا می بایست به صورت پیوسته منتشر گردد؛ بنابراین در بیان اطلاعات رپرتاژ یک نظم خاص را در نظر داشته باشید. انتشار رپورتاز پیوسته، به منزله پل ارتباطی دائمی بین شما و مخاطبان خواهد بود. مخاطب با انتشار دائم و پیوسته مطالب، در می یابد که شما برای او ارزش قائل هستید و قطعاً حفظ مخاطب، آسان تر خواهد شد.
  • توجه به سلایق مخاطب، در نوشتن و تدوین اطلاعات حائز اهمیت است.
  • به روز بودن در تدوین اطلاعات ، در دریافت نتایج بهتر از انتشار رپورتاژ تاثیر خواهد داشت.
  • اطلاعات محتوای شما نسبت به اطلاعات رپورتاژ رقبا بیش تر با مخاطب همراهی کند.
  • درک مخاطب در اطلاعات رپرتاژ به خوبی محسوس باشد.

اگر در یک جمله بخواهیم به صورت خلاصه در رابطه با اطلاعات رپورتاژ صحبت کنیم، می توانیم بگویم که محتوا نویسی در این زمینه باید هنرمندانه انجام شود. چرا که قرار است مانند یک اثر هنری در معرض دید قرار گیرد و مورد قضاوت واقع شود.

در ادامه جهت موفقیت در محتوا نویسی رپرتاژ چند نکته مهم یادآوری می گردد:

نکته اول جهت موفقیت در تدوین یک رپورتاژ مناسب

از آنجایی که محتوای رپورتاژ در سایت های خبری، مجلات و فضا های دیگری از این قبیل، انتشار داده می شوند، باید با مهارت خاص و رعایت اصول لازم در این زمینه نوشته شود. برای این منظور، قالب مناسبی برای رپورتاژ خود انتخاب نمایید و در مورد تایپوگرافی و ستون، از اصول و قواعد مربوطه تبعیت نمایید. قواعد ویراستاری مختلف هم چون عنوان نویسی در محتوا نویسی حتماً مورد توجه قرا بگیرد. البته جذابیت در تیتر ها و عناوین انتخاب خوب، نقش کلیدی در توفیق یک رپرتاژ خواهند داشت. شناخت مخاطب، در تدوین یک رپورتاژ مناسب، کمک شایانی خواهد کرد. چرا که رپورتاژ برای مخاطب و برای پاسخگویی به نیاز او نوشته می شود. شناخت سلیقه مخاطب، کار شما را آسان می کند. چرا که مستقیم در همان جهتی گام بر می دارید که مخاطب نیاز دارد و می پسندد.

رپورتاژ

نکته دوم جهت موفقیت در تدوین یک رپورتاژ مناسب

آغاز محتوای رپورتاژ با جملات خوب را به عنوان دومین عامل موفقیت در داشتن یک رپورتاژ مناسب باید دانست. برای درک بهتر این موضوع و آشنایی بیشتر با آن سعی کنید مقالات مرتبط را بررسی نمایید و از آنها الهام بگیرید. مطالعه مقالات افق دید شما را وسعت می دهند و به شما یاد می دهند که جملات ابتدایی مختصر باشند یا همراه با بیان جزئیات؟، تکیه بر چه حواسی اهمیت بیشتری دارد؟ دیداری؟ لمسی و یا شنیداری؟ تعریف موقعیت لازم است یا خیر و …

رپورتاژ

نکته سوم جهت موفقیت در تدوین یک رپورتاژ مناسب

حال که نیتر ها و عناوین مناسب انتخاب نموده اید و متن خود را با جملاتی جذاب آغاز کرده اید، نوبت به ساخت یک پیکره و بدنه مناسب برای رپورتاژ می رسد. در واقع می توان گفت مراحل قبلی جهت جذب مخاطب برای پیگیری این قسمت از رپورتاژ می باشد. پس اهمیت بدنه محتوای رپورتاژ نیز بسیار مهم است و باید به این سطح از آگاهی برسید که بدانید پاراگراف ها را چطور در کنار هم قرار دهید. بهینه بودن بدنه متن از جنبه های مختلف نیز باید بررسی شود. درد مخاطب در پیکره متن و مطلب باید تحریک گردد تا به راحتی با شما هم سو شود. مخاطب باید بداند که شما راه حلی برای رفع مشکل او دارید. به خاطر داشته باشید رپورتاژ خود را نیز به خوبی به پایان برسانید.

رپورتاژ

نکته چهارم جهت موفقیت در تدوین یک رپورتاژ مناسب

پس از گذر از مراحل قبل، البته به شرط توفیق در هر یک از این مراحل، توانسته اید یک محتوای مناسب و مورد پسند برای مخاطب خود تهیه کنید. بی شک مخاطب نیز به دنبال ارتباط بیشتر با شما خواهد بود. به همین منظور به روشنی برای مخاطب توضیح دهید که چگونه می تواند شما را دنبال کند. چگونه این مطلب را دانلود و دریافت نماید و یا این که چگونه برنامه ی شما را بخرد. در این موارد سعی کنید کاملاً با صراحت رفتار نمایید.

رپورتاژ

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام