موانع راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

امروزه با فراگیر شدن اینترنت و تغییراتی که در نحوه ی کسب و کارها ایجاد شده است شاهد رشد روز افزون کسب و کارهای اینترنتی هستیم که هر کدام در زمینه خاصی فعالیت می کنند و هر روز نیز بر تعداد کسب و کارهای اینترنتی افزوده می شود؛ مانند فروشگاه اینترنتی که محصولاتی را به فروش می رساند. هرچند که مشاغل اینترنتی برای راه اندازی با مشکلات سختی مواجه نیستند ولی باز هم موانعی برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اصلی می پردازیم.

آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی

در اینجا می خواهیم شما را به صورت روشن با کسب و کارهای اینترنتی آشنا کنیم تا بدانید که اصلا کسب و کارهای اینترنتی به چه معنی است. چرا که هر وب سایتی که در بستر اینترنت وجود دارد دلیل بر آن نیست که یک کسب و کار اینترنتی است.

در واقع کسب و کار اینترنتی به خدمات و یا فروشگاه های اینترنتی گفته می شود که در قبال خدمات خود هزینه هایی را از مشتریان دریافت می کند که این خدمات می‌تواند آموزشی، پژوهشی، فنی و … بوده باشد و یا فروش محصولات مختلف باشد.

 کسب و کارهای اینترنتی

یک کسب و کار اینترنتی باید دارای مجوزهای لازم مانند جواز از نظام صنفی، نماد اعتماد الکترونیکی و … بوده باشد، تا ثابت شود که یک مرکز خدمات اینترنتی معتبر است و امروزه کاربران و مشتریان به این مورد در وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی توجه زیادی می کنند. پس هر خدمات و فروشگاهی که در قبال دریافت هزینه ،خدمات و محصولاتی را ارائه می دهد، یک کسب و کار اینترنتی محسوب می شود.

موانع اصلی سر راه، راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

از اصلی ترین موانعی که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی وجود دارد بیشتر مربوط به مسائل اداری می باشد که متاسفانه قوانین دست و پا گیر زیادی بر سر راه اندازی استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی انداخته است که در ادامه به تفکیک به هر یک می پردازیم. البته هر چند که عدم دارا بودن برنامه منظم و استراتژی مناسب نیز خود یک مانع بزرگ است ولی بسیاری از افراد و شرکت ها برنامه ریزی خوبی دارند ولی موانعی که در اینجا آورده ایم کار را کمی سخت تر کرده است.

 کسب و کارهای اینترنتی

عدم وجود برنامه مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی

البته مالیات مسئله ای است که باید برنامه خوبی برای آن وجود داشته باشد تا مالیات بر درآمد توسط هر کسب وکاری پرداخت شود؛ ولی با توجه به وضع کنونی سازمان مالیاتی، برنامه مجزا و مختص کسب و کارهای آنلاین ندارد و برخورد سازمان مالیاتی با کسب و کارهای اینترنتی بر اساس قوانین برخورد با کسب و کارهای سنتی است که خود مانعی بزرگ را ایجاد کرده و هزینه های اضافی زیادی را به مشاغل اینترنتی وارد کرده است که امید است که نشست هایی در این زمینه صورت گیرد تا این مشکلات حل گردد.

 کسب و کارهای اینترنتی

تحریم های سنگین

وقتی که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی می شود این فروشگاه نیازمند ابزارهای پیشرفته ای خواهد بود که در حال حاضر بسیاری از ابزارهای پیشرفته بازاریابی  – امنیتی و توسعه در اختیار شرکت های خارجی می باشد که به دلیل تحریم ها، بسیاری از این خدمات بر روی ایرانی ها بسته شده و باعث شده است تا کسب کارهای آنلاین برای استفاده از این ابزارها با مشکلات جدی مواجه شوند که خود تاثیرات منفی زیادی بر کیفیت کسب و کارهای آنلاین می‌گذارد.

برخی از کسب و کارهای آنلاین نیز برای این که بتوانند از این ابزارها استفاده کنند مجبور هستند با استفاده از ابزارهایی مانند vpn و هویت های غیر ایرانی وارد شده که خب خود همین موضوع دارای سختی های زیادی است.

 کسب و کارهای اینترنتی

تغییرات و نوسانات ارز

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، نوسانات ارزی می باشد که بی ثبات بودن ارز پولی تاثیرات منفی بسیار زیادی را بر کسب و کارهای آنلاین دارد که می تواند حتی یک شرکت را که به صورت آنلاین خدمات ارائه می دهد را به ورشکستگی بکشاند.

تاثیرات مخرب نوسانات ارزی هم بر خرید ابزارها تاثیر گذار می باشد و هم بر خرید و فروش داخلی. به عنوان مثال برای ارائه بهتر خدمات اینترنتی نیازمند این هستیم که از سرورها و سخت افزارهای قدرتمندی برای میزبانی وب سایت یا برنامه های تحت وب استفاده کنیم که خب با توجه به وضعیت ارزی کنونی هربار قیمت ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری بالاتر می رود.

 کسب و کارهای اینترنتی

دریافت مجوزهای لازم از نظام صنفی

وقتی که در صدد راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید باید به این موضوع توجه کنید که شما نیازمند دریافت مجوزهایی خواهید بود که باعث می شود بتوانید خدمات بیشتر از دولت برای راه اندازی شغل آنلاین دریافت کنید مانند درگاه مستقیم بانکی برای وب سایت.

البته در این مورد خوشبختانه با برنامه هایی که پیاده شده، روند دریافت مجوز هایی مانند جواز کسب و نماد اعتماد به سهولت امکان پذیر شده و به عنوان مثال برای دریافت اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی لازم نیست که حضوری مراجعه کنید و تمامی روند به صورت اینترنتی طی می شود که خود یکی از نکات مثبت برای دریافت چنین مجوزهایی می باشد. بنابراین اگر به فکر راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی هستید حتما دریافت مجوزهای لازم را نیز در برنامه خود داشته باشید.

 کسب و کارهای اینترنتی

از دیگر موانع مهم بر سر راه کسب و کارهای اینترنتی می توان به زمان بر بودن رسیدن به موفقیت و درآمد خوب اشاره کرد که این مورد البته به استراتژی در ارائه خدمات بر می گردد که در چه زمانی بهره برداری لازم از کسب و کار آنلاین صورت گیرد؛ چرا که کاربران در فضای مجازی به سرعت به هر کسب و کاری اعتماد نمی کنند و مدت ها طول می کشد تا اعتماد کنند. البته در نظر داشته باشید که جلب اعتماد کاربران به یک کسب و کار اینترنتی نیازمند این است  که آن کسب و کار بتواند خدمات خوبی را ارائه دهد تا هم رفته رفته برند خود را معرفی کند و به اصطلاح برند سازی کند و هم این که مشتریان وفاداری را جمع کند. بنابراین نباید به زودی انتظار درآمدهای بالا را داشته باشید.

نبود حمایت های قانونی درست از کسب و کارهای آنلاین از دیگر مشکلات در زمینه راه اندازی مشاغل اینترنتی است که باید به این موضوع به عنوان یک مانع نگاه کرد، چرا که طبق اطلاعات قانونی که برای حمایت از تجارت الکترونیک در کشور تصویب شد مربوط به سال ۱۳۸۲ می باشد و از آن زمان تغییرات اساسی در این قانون به وجود نیامده است که خود با توجه به وضعیت کنونی مشکلات فراوانی را برای کسب و کارهای آنلاین به وجود می آورد….

 

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام