۷ تکنیک مهم در بهینه سازی تصاویر وبسایت

تولید کنندگان محتوا و صاحبان کسب و کارهای آنلاین همیشه به دنبال روش های تازه ای برای بهبود رتبه سایت خود هستند. بهینه سازی تصاویر یکی از مهم ترین تکنیک های موثر در ارتقا سئوی داخلی سایت (on page seo ) است. بهینه سازی تصاویر  مختصرا به معنای بالا بردن سرعت بارگذاری صفحات سایت، دسترسی بهتر و سریعتر به وبسایت از طریق جستجوی عکس مرتبط با موضوع، بهبود تجربه کاربری سایت و انتقال موثرتر مفاهیم از طریق تصاویر به مخاطب است. در این مقاله ۷ تکنیک مهم و تاثیرگذار در بهینه سازی عکس وب سایت را بررسی می کنیم.

انتخاب یک تصویر با کیفیت

اولین قدم در بهینه سازی تصاویر پیدا کردن عکس مرتبط با متن است. ساده ترین راه برای پیدا کردن عکس، سرچ درgoogle image  است. با استفاده از آپشن های این ابزار گوگل می توانید تصاویر مورد نظرتان را با توجه به رنگ، سایز، محتوا، عنوان و نوع عکس (متحرک، انیمیشن، چهره، منظره، کلیپ آرت، نقاشی و…) پیدا کنید. حرفه ای و متفاوت بودن عکس ها در بهینه سازی تصاویر تاثیر گذار است. برای جستجوی تصاویر منحصر به فرد تر می توانید از وبسایت هایی نظیر  Flicker و Pinterest استفاده کنید.

بهینه سازی تصاویر

 آپلود تصاویر بر روی هاست سایت

درست است که استفاده از هاست های مجانی و آپلود عکس و تصویر روی سایت های رایگان آسان تر است اما در صورت اینکه ترافیک سرور این مدل آپلودسنترهای موقت زیاد شود، ممکن است عکس های شما در سایت نشان داده نشوند یا به منظور افزایش فضای سرور تصاویر شما را از روی هاست حذف کنند. بنابراین مطمئن ترین کار این است که تصاویر و فایل های مورد نظرتان را روی هاست سایت خودتان آپلود کنید.

انتخاب صحیح تگ Alt

کلمه Alt مخفف   Alternative Textاست. در فضای وب فارسی به آن متن جایگزین نیز گفته می شود. Alt به Web Crawler یا خزنده ها کمک می کند تا معنا و محتوای تصاویر را متوجه شوند. انتخاب صحیح تگ آلت یکی از مهمترین بخش های بهینه سازی تصاویر سایت است. زیرا موتورهای جستجو هنوز توانایی شناسایی دقیق محتوای عکس ها را ندارند. تگ آلت در واقع عکس ها را برای موتورهای جستجو توصیف می کند. اگر قصد بهینه سازی تصاویر سایتتان را دارید خوب است بدانید که انتخاب تگ Alt مناسب، رتبه سایت شما را در google image  ارتقا می دهد. تگ آلت به شما این امکان را می دهد تا بهینه سازی تصاویر وب سایت را برای افرادی که مرورگرشان قادر به بارگذاری کامل صفحات وب نیست یا نابینا هستند انجام دهید.

برای بهینه سازی تصاویر سایت باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای هر تصویر یک تگ آلت منحصر به فرد بنویسید.
  • متن جایگزین را به زبان انگلیسی بنویسید.
  • در تگ آلت جزییات را ذکر کنید. برای مثال اگر سایت شما فروشگاه موبایل است. برند و مدل گوشی را دقیقا در تگ آلت ذکر کنید.
  • تعداد کاراکترهای تگ آلت شما نباید بیشتر از ۱۲۵ حرف باشند.

بهینه سازی تصاویر

نام تصویر را متناسب با محتوای سایت انتخاب کنید

حتما برای شما هم پیش آمده که تصویری را دانلود کنید که عنوان آن کاملا بی ربط به محتوای عکس باشد. در انتخاب نام تصویر از حروف و اعداد رندوم استفاده نکنید. برای بهینه سازی تصاویر نام عکس را طوری انتخاب کنید که کوتاه باشد و موضوع عکس را به صورت کلی شرح دهد. برای بهینه سازی سئو عکس بهتر است در عنوان تصویر از کلمات کلیدی استفاده نکنید. اگر نام تصویر طولانی است یا قصد دارید در کنار موضوع عکس به آدرس سایتتان نیز اشاره کنید، حتما بین کلمات از خط فاصله استفاده کنید. برای بهینه سازی تصاویر عنوان را مرتبط با محتوای صفحات سایت انتخاب کنید تا در موتور جستجوی گوگل جایگاه بهتری پیدا کنید.

بهینه سازی تصاویر

 کاهش حجم عکس برای ارتقا سئو تصاویر

مطمئن باشید اگر بارگذاری تصاویر آپلود شده روی سایت بیشتر از چند ثانیه طول بکشد کاربران از سایت شما خارج می شوند. و همه زحمات شما برای بهینه سازی تصاویر هدر می رود زیرا افزایش نرخ خروج (Bounce rate) از سایت از نظر گوگل یک امتیاز منفی برای سئوی سایت شما محسوب می شود. بنابراین بهتر است حجم تصاویر را بدون اینکه چیزی از کیفیت آن ها کاسته شود کم کنید. با این کار هم سایت زودتر بارگذاری می شود و هم حجم کمتری از فضای هاست سایت اشغال می شود.

می توانید حجم تصاویر خود را به صورت آنلاین کم کنید. resize-photos.com یک ابزار بهینه سازی تصاویر است که فرمت های بسیاری را پشتیبانی می کند. با استفاده از این وب سایت می توانید تصاویر خود را نیز ادیت کنید. یکی دیگر از وبسایت های محبوب در این زمینه compressor.io است. این وبسایت با حداکثر سرعت حجم تصاویر را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد. وب سایت compressor بهینه سازی تصاویر را برای فرمت های JPEG – PNG – GIF – SVG انجام می دهد.

بهینه سازی تصاویر

فرمت مناسب برای بهینه سازی تصاویر

تصاویر را  می توان با فرمت هایی همچون BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP در فضای وب آپلود کرد. اما معمول ترین فرمت های تصویر PNG, GIF, JPG می باشند. Graphics Interchange Format یا گیف از رایج ترین و جذاب ترین فرمت های فشرده سازی تصویر است. این آپشن فشرده سازی به شما امکان می دهد تا اسلایدهای آموزشی یا انیمیشن های کوتاه را با حجم بسیار کم در سایت خود آپلود کنید. توصیه می ‌کنیم از استفاده بیش از حد از گیف در یک صفحه وب یا مقاله بپرهیزید.

فرمت JPG مختص فشرده سازی عکس های است که با دوربین های عکاسی با کیفیت گرفته شده اند. با اینکه این نوع از تصاویر کیفیت اولیه را ندارند اما حجم آن ها متناسب با کیفیتشان بسیار مناسب و خوب است. JPG محبوب ترین فرمت ذخیره سازی عکس در بین وب منیجرها است. فرمت PNG منحصرا برای نمایش تصاویر در وب به وجود آمده است. تصاویر در این فرمت شفاف هستند و پس از فشرده سازی کیفیت خود را حفظ می کنند. اما در مقایسه با JPG حجم بیشتری دارند. برای انتخاب فرمت مناسب عکس در بهینه سازی تصاویر به محتوا و نوع و سایز عکس توجه کنید. اگر می خواهید از عکس های کوچک با تنوع رنگ بیشتر استفاده کنید فرمت PNG و در صورتی که عکس هایی با سایز بزرگ و گستردگی رنگ کمتر را مدنظر دارید JPG را انتخاب کنید.

بهینه سازی تصاویر

از تصاویر بند انگشتی استفاده کنید

فروشگاه های آنلاین روزانه تعداد زیادی عکس از محصولاتشان آپلود می کنند و به همین علت معمولا بارگذاری صفحات حاوی توضیح محصول مدت بیشتری طول می کشد. برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت های تجاری و فروشگاهی و رضایت بیشتر کاربران بهتر است از تصاویر بند انگشتی یا به اصطلاح Thumbnails محصولات استفاده شود. برای بهینه سازی تصاویر بهتر است تا آنجا که می شود حجم تصاویر بند انگشتی را کاهش دهید. از آن جا که از تصاویر بند انگشتی برای مشخص کردن دسته بندی محصولات استفاده می شود (مانند تصاویر بند انگشتی در عکس زیر) بهتر است برای هر کدام  تگ  Alt منحصر به فردی انتخاب کنید تا در صورت ایجاد مشکل در نمایش تصاویر، مخاطبان بتوانند محتوا را به راحتی پیدا کنند.

بهینه سازی تصاویر

در این مقاله از آریافن درباره بهینه سازی تصاویر صحبت کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقالات ما در زمینه سئو را مطالعه بفرمایید.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام