آدرس و دامنه اصلی سایت و طریقه انتخاب آن

دامنه اصلی

تعیین آدرس و یا دامنه اصلی سایت برای ایندکس شدن صفحات وب سایت شما امری ضروری است. برای این امر راه‌های مختلفی در پیش روی شماست.

آدرس یا دامنه اصلی سایت

دامنه اصلی سایت درواقع برای شناسایی آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوان صفحات وب را شناسایی نمود از دامنه سایت استفاده می‌شود. Preferred Domains یا آدرس اصلی سایت درواقع نوعی دامنه محسوب می‌شود که شما برای نمایش دادن آن برای بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهید در موتورهای جست‌وجوی گوگل به نمایش درآیند.

نکته مهم در رابطه با آدرس اصلی سایت این است که می‌تواند با عبارت www شروع شود و یا اینکه بدون استفاده از این عبارت، سایت شما آغاز شود. بسیاری از افراد عقیده دارند که استفاده از www کمی منسوخ و قدیمی شده و اغلب از آدرس کوتاه شده بدون این عبارت استفاده می‌کنند. البته این موارد کاملاً اختیاری است و با توجه به نظر مالک سایت انجام می‌گیرد.

دامنه اصلی

شرایط ایندکس شدن صفحات وب با توجه به دامنه اصلی

اگر سایت شما با عبارت www آغاز شود و یا بدون آن شروع گردد، موتورهای جست‌وجوگر گوگل در دو حالت ارائه‌شده از سایت شما با آن برخورد می‌کنند. درواقع شناسایی موتورهای جست‌وجوگر گوگل به‌صورت دو دامنه مجزا خواهد بود. تصور کنید که آدرس سایت شما با عبارت www آغاز می‌شود ولی بدون این عبارت نیز شناخته‌شده می‌باشد اما موتورهای جست‌وجو ممکن است یک و یا دو دامنه را ایندکس (ارائه اطلاعات ذخیره‌شده در دیتا بیس گوگل توسط ربات‌های خزنده به کاربران) نمایند.

 درواقع این عامل باعث خواهد شد که شما تصور کنید صفحات سایت شما ایندکس نشده است درصورتی‌که حالت و نمایی دیگر از سایت شما که بدون عبارت www آدرس‌دهی شده بود، ایندکس و شناسایی شده است. دستوراتی وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها به بررسی ایندکس شدن صفحات وب توسط جست‌وجوگرهای گوگل پی ببرید.

معرفی دامنه اصلی برای عدم ارائه مطالب تکراری

یکی از مواردی که می‌بایست به آن توجه شود این است که دامنه اصلی به جست‌وجوگرهای گوگل معرفی شود. این عامل باعث خواهد شد که مطالب شما کپی و تکراری شناخته نشوند. برای توضیح بیشتر این گونه بیان کنیم که دو دامنه از سوی موتورهای جست‌وجوی گوگل شناخته می‌شوند، یک دامنه با عبارت www و یک دامنه دیگر بدون این عبارت.

 با توجه به اینکه محتواهای به‌کاررفته در هردو دامنه یکسان می‌باشد بنابراین جست‌وجوگرها با دو دامنه روبرو خواهند بود که این احتمال وجود دارد که صفحات هر دو نیز ایندکس شوند. تصور کنید که از نگاه گوگل دو صفحه متفاوت با محتوای یکسان شناسایی‌شده باشد، بنابراین در صورت ایجاد این‌چنین شرایطی این امکان پیش خواهد آمد که در وضعیت سئوی سایت شما اثرات منفی حاصل شود؛ توصیه می‌کنیم دامنه و آدرس اصلی سایت خود را مشخص کنید و سعی کنید این دامنه طوری انتخاب شود که از زیر دامنه‌ها کاملاً متمایز باشد.

کیفیت لینک‌های ورودی با تعیین دامنه اصلی سایت

برای انتخاب دامنه اصلی توصیه می‌کنیم به کیفیت لینک‌های ورودی حتماً توجه داشته باشید، البته اگر تاکنون اقدام به انتخاب آدرس اصلی سایت خود نکرده باشید. کیفیت و همچنین تعداد بک لینکی که وارد دامنه‌ها می‌شود تأثیرات مثبتی در وضعیت سایت شما خواهد داشت. درواقع زمانی که شما به انتخاب دامنه و آدرس اصلی سایت خود اقدام می‌کنید لینک‌های ورودی را نیز به سمت آن هدایت می‌کنید و این بدون شک برای وضعیت سئو سایت شما تأثیرات مناسبی خواهد داشت.

 اما شاید این سؤال برای شما پیش بیایید که چطور می‌توانید آدرس اصلی سایت خود را انتخاب کنید؟ توصیه ما این است که به تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده و همچنین میزان بک لینک دامنه‌ها توجه کرده و سپس به انتخاب دامنه و آدرس اصلی سایت خود اقدام کنید. البته فراموش نکنید، بود و یا نبود عبارت www کاملاً به خود شما بستگی خواهد داشت. نکته مهم بعدی در رابطه با تعیین دامنه و زیر دامنه‌ها می‌باشد که توصیه می‌کنیم از عبارت www در ابتدای سایت به‌عنوان دامنه و آدرس اصلی سایت استفاده شود تا تفاوت میان آن ها برای کاربران مشخص شود.

طریقه تعیین دامنه اصلی

Redirect 301 و همچنین گوگل وبمستر از روش‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توان از طریق آن ها به تعیین دامنه اصلی  سایت اقدام نمود.

Redirect 301: با استفاده از این روش می‌توان دامنه و آدرس اصلی سایت را مشخص نمود که تنها کاری که می‌بایست انجام شود این است که فرمانی که در ادامه در اختیارتان قرار داده می‌شود را به فایلhtacess. خود بیفزایید. فرمان گفته‌شده به‌صورت زیر می‌باشد:

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteCond%{HTTP_HOST} ^www.domainname.com [NC] RewriteRule

 ^(.*)$

http://domainname.com/$1 [L,R=301]

گوگل: برای انتخاب دامنه اصلی سایت از این روش می‌بایست یک حساب در گوگل وبمستر برای خود ساخته و در مرحله بعد به تائید مالکیت سایت خود بپردازید. برای تائید هویت خود می‌توانید از اکانت گوگل آنالیتیکز استفاده نمایید. اضافه نمودن تگ متا و همچنین آپلود کردن فایل HTML بر روی هاست، راه‌هایی هستند که در صورت نداشتن حساب گوگل آنالیتیکز می‌توانید از طریق آن ها به تائید مالکیت سایت خود بپردازید.

دامنه اصلی

دامنه اصلی

برای تعیین دامنه بدون عبارت www نیز می‌توانید از گزینه ADD A SITE استفاده نموده و دامنه خود را به ثبت برسانید.

دامنه اصلی

حالا نوبت تعیین دامنه اصلی می‌باشد که می‌توانید از آدرس زیر استفاده کنید. با انتخاب دامنه اصلی  سایت منتظر پیام گوگل وبمستر باشید.

دامنه اصلی

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام