آشنایی با چک لیست سئوی داخلی سایت

چک لیست سئوی داخلی سایت

آشنایی با چک لیست چک لیست سئو داخلی سایت می‌تواند برای بسیاری از برنامه نویسان سایت و همینطور متخصصین سئو و تازه کاران مفید باشد، در این مطلب از آموزش های سئو قصد داریم فاکتورهای مهم و مفید درباره چک لیست سئوی داخلی سایت برای شما ارائه دهیم تا با آشنایی بیشتر با این موضوع بتوانید از چک لیست سئوی داخلی سایت به درستی در وب سایت خود استفاده کنید.

 

چک لیست سئوی داخلی سایت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تک تک موارد و فاکتورهای مهم سئو در این لیست سئو داخلی سایت بپردازیم بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که اصلاً چک لیست سئوی داخلی سایت چیست؟ و چرا در آموزش سئو مورد اهمیت قرار دارد. برای پاسخ به این سوال باید گفت که سئو داخلی سایت شامل مواردی است که در صورتی که آنها را رعایت کنید وب سایت شما توسط موتور های جستجوگر علی الخصوص موتور جستجوگر گوگل بهتر شناسایی می‌شوند و در صفحات اول این موتور های جستجو قرار می گیرد. منظور از چک لیست سئوی داخلی سایت مجموعه این موارد می باشد که به صورت یک لیست جمع آوری شده ‌اند تا شما بتوانید بهتر این موارد را به یاد آورید و از آنها در وب سایت خود استفاده کنید. به صورت کلی شما همواره باید یک سری از قوانین را در وب سایت خود رعایت کنید که در ادامه به معرفی این قوانین خواهیم پرداخت.

باید در نظر بگیرید هر چه به فاکتورهای سئو داخلی اهمیت بیشتری دهید هزینه کمتری برای سئو خارجی نیاز است صورت دهید. به شکل کلی هزینه های سئو خارجی بسیار بالاتر از هزینه های سئو داخلی است به این دلیل که سئو خارجی و بهبود آن خارج از کنترل شما است و باید برای دسترسی به هر قسمت و برای برقراری هر ارتباط هزینه هایی پرداخت شود، ولی سئو داخلی چون فقط داخل سایت خودتان است از بسیاری هزینه ها به شکل پیش فرض جلوگیری میکند. از طرفی سئو داخلی قدم اول در بهینه سازی است، یعنی زمانی که شما قصد دارید یک دوره جامع سئو را مشاهده کنید در قدم های اول باید با سئو داخلی پیش بروید و سپس به سراغ سئو خارجی بروید. این روش بهینه ترین راه برای کسب و کارتان است.

چک لیست سئوی داخلی سایت

انتخاب دامنه و پسوند

یکی از مهمترین مواردی که قطعا باید آن را در ابتدای  چک لیست سئوی داخلی سایت قرار دهیم انتخاب دامنه مناسب می‌باشد، انتخاب دامنه مناسب و مرتبط با حوزه فعالیت وبسایت شما می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر سئوی داخلی وب سایت شما بگذارد. انتخاب نام دامنه مناسب و مرتبط با برند شما می‌تواند باعث شود تا موتورهای جستجوگر امروزی از جمله موتور جستجوگر گوگل خیلی سریع وب سایت شما را به عنوان یک وب سایت معتبر شناسایی کند و آن را در لیست ابتدایی خود به نمایش بگذارد. دقت داشته باشید که باید دامنه به راحتی در ذهن مخاطب سپرده شود و نباید دامنه و اسمی طولانی و سخت انتخاب کنید. یکی دیگر از موارد مهمی که باید در چک لیست سئوی داخلی سایت به آن اشاره کنیم انتخاب پسوند مناسب برای وب سایت می باشد، واضح است که اگر شما از پسوندهای کشوری در وب سایت خود استفاده کنید کاربران محلی که مطالب مرتبط با وب سایت شما را جستجو می‌ کنند خیلی سریع نام وب‌ سایت شما را در صفحه اول موتور جستجوگر خود مشاهده می‌ کنند. هر چند به معنای این نیست که com را نمی‌توان در کسب و کارهای محلی استفاده کرد، می‌توان با درج زبان سایت و همینطور محل فعالیت به شکل داده‌های ساخت یافته به گوگل فهماند که ما در کدام محل فعالیت میکنیم، به عبارت دیگر سئو محلی صورت دهیم.

چک لیست سئوی داخلی سایت

در دسترس whois بودن و عمر طولانی دامنه

از مهمترین مواردی که در چک لیست سئوی داخلی سایت باید به آن دقت داشته باشید ثبت دامنه سایت به صورت طولانی مدت می‌باشد، هرچه طول عمر دامنه وب سایت شما طولانی تر باشد موتور جستجوگر گوگل بهتر آن را شناسایی می‌کند و در صفحات اول خود آن را به نمایش می‌‌گذارد. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که گوگل چرا نسبت به این مورد از چک لیست سئوی داخلی سایت حساس است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که گوگل به این ترتیب تشخیص می دهد که آیا شما نسبت به فعالیت وبسایت خود جدی هستید یا خیر؟ مخصوصا دامنه های ir که ۵ ساله آن‌ها بسیار قسمت مناسبی دارد و برخی سایت‌ها با هزینه ۱۵ هزارتومان برای ۵ سال این دامنه ها را ثبت می‌کنند.

در چک لیست سئوی داخلی سایت همواره به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات whois وب سایت شما به صورت عموم در دسترس سایر کاربران باشد و این اطلاعات را به هیچ وجه مخفی نکنید. البته در سال‌های اخیر اطلاعات شخصی دامنه مخفی است ولی اطلاعاتی نظیر تاریخ انقضای دامنه هنوز قابل مشاهده است.

چک لیست سئوی داخلی سایت

از کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که باید در چک لیست سئوی داخلی سایت به آن اشاره کنیم استفاده از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار شما در نام دامنه می باشد. این کار باعث می شود تا موتورهای جست و جو خیلی سریع‌تر وب سایت شما را در آن کسب و کار شناسایی کنند و در نتیجه وب سایت شما در رتبه خوبی در لیست موتورهای جست و جو قرار بگیرد. سعی کنید در صورتی که در وب سایت خود از لینک مطالب و محتواهای خود استفاده می کنید حتما نام کلمات کلیدی خود را درون این لینک ها قرار دهید چرا که این کار نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی داخلی وب سایت شما دارد و یکی از مهمترین موارد در چک لیست سئوی داخلی سایت می باشد. البته این موضوع نیاز نیست همیشه صدق کند ولی اگر امکان پذیر بود بسیار کمک خواهد کرد.

چک لیست سئوی داخلی سایت

هاست مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید

انتخاب هاست مناسب یکی دیگر از موارد بسیار بسیار مهم در حفظ و ارتقای سئو سایت شما است که باید در چک لیست سئوی داخلی سایت همیشه داشته باشید و دقت بالایی کنید ، انتخاب هاست مناسب تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو داخلی وب سایت شما دارد. این که وب سایت شما چقدر در دسترس کاربران باشد و در چه مواقعی از روز بتواند به خواسته های کاربران پاسخ فقط بسیار مهم است و تاثیر بسیار زیادی در لیست جستجوی موتور های جستجوگر از جمله موتور جستجوگر گوگل دارد. نکته بسیار مهمی که در انتخاب هاست مناسب باید به آن دقت داشته باشید این است که هاست شما حتما باید از SSL پشتیبانی کند و همینطور دارای وب سرور بهینه سازی شده باشد تا سرعت لود کردن و سرعت دانلود از آن مناسب باشد تا باعث اذیت کاربران نشود. نکته دیگری که باعث شده است انتخاب هاست مناسب در چک لیست سئوی داخلی سایت قرار گیرد این است که آی پی سرور و هاست شما به هیچ وجه نباید جز لیست سیاه آی ‌پی‌ های گوگل باشد چرا که در این صورت وب سایت شما در لیست جستجو قرار نمی‌ گیرد. از طرفی نمی‌توان گفت که هاست داخلی یعنی هاست ایران مناسب است و یا هاست خارجی و هر کدام یک سری مزیت‌ها و معایت‌ها دارد و به همین منظور برای انتخاب یک هاست خوب می‌توانید در قسمت نظرات درباره بیزینس و بودجه خود بگوید تا برای شما یک هاست خوب معرفی کنیم. هاست را جدی بگیرید و برای آن هزینه کنید و به دنبال هاست های ارزان قیمت نباشید.

چک لیست سئوی داخلی سایت

در روت هاست فایل robots.txt را ایجاد کنید

ساخت فایل robots.txt (robotstxt.org) تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو داخلی سایت شما دارد، به همین علت است که آن را در بین موارد مهم در چک لیست سئوی داخلی سایت قرار داده ایم. سعی کنید در شروع کار وب سایت خود این فایل را بسازید و اقدام به تنظیم کردن آن کنید. با تنظیم کردن این فایل می توانید میزان دسترسی ربات های خزنده موتورهای جست و جو را به وب سایت خود تنظیم کنید و به این ترتیب باعث شوید که وب سایت شما در لیست جست و جوی موتورهای جست و جو قرار گیرد و رتبه خوبی داشته باشد. اگر اطلاعات کافی درباره این موضوع ندارید اصلا دست به این فایل نزنید، چرا اینکه ممکن است با یک فاصله انداختن و یا حتی کاراکترهایی مثل / سایت خود را از نتایج حذف کنید. پیشنهاد می‌شود درباره فایل robotx.txt بیشتر تحقیق کنید و سعی کنید با دانش کافی این فایل را تنظیم کنید در غیر این صورت از ما در جهت تنظیم این فایل راهنمایی بگیرید.

چک لیست سئوی داخلی سایت

در وب سایت خود لینک سازی داخلی کنید

لینک سازی داخلی نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی داخلی وب سایت می گذارد و تقریبا می توان آن را جز مهم ترین موارد در چک لیست سئوی داخلی وب سایت قرار داد. درواقع شما با لینک سازی معجزه سئو را می‌توانید رخ دهید،  لینک سازی داخلی وب سایت باعث می شود تا شما بتوانید مطالب قبلی خود را بهتر به کاربران نشان دهید و به این ترتیب موتورهای جستجو و علی الخصوص موتور جستجوگر گوگل که یک ربات جدا برای این کار دارد وب سایت شما را بهتر تشخیص خواهد داد. سرعت ایندکس و دیده شدن‌ها بهتر می‌شوید و گوگل به کمک لینک سازی داخلی متوجه می‌شود که کدام صفحه شما اهمیت بیشتری دارد و در چه کلمه ای. این نقش مهم را می‌توانید با لینک سازی در داخل سایت به شکل رایگان انجام دهید. از طرفی افزونه برای لینک سازی داخلی در وردپرس بسیار است و حتی می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید ولی دقت داشته باشید که نباید در ایجاد لینک سازی داخلی زیاده روی کرد چرا اینکه اثر خوب خودش را در صورت استفاده بیش از حد از دست می‌دهد.

در پایان

درواقع فاکتورهای سئو  را باید همانند نمک در غذا بدانید و اگر بیش از اندازه از نمک در غذا استفاده کنید غذا شور می‌شود و اگر در سئو بیش از اندازه فاکتورها را اعمال کنید و زیادی روی کنید به اصطلاح می‌گویند سئو بیش از حد رخ داده است و اثر منفی دارد، مثلا لینک سازی داخلی بیش از حد و یا حتی لینک سازی خارجی بیش از حد و یا استفاده از بیش از اندازه از چکالی کلمات کلیدی و … این موضوع برعکس هم صدق می‌کند یعنی اگر شما از فاکتورهای سئو کم استفاده کنید یعنی انگار در غذای خود از نمک کمتری استفاده کردید و به همین منظور غذای شما خوش مزه نمی‌شود و این یک واقعیت است، در سئو هم به همین شکل است و اگر به فاکتورهای سئو، مخصوص فاکتورهای سئو داخلی که در بالا چک لیست مهم‌ترین ها اشاره شد دقت نکنید و اجرا نکنید سایت شما در نتایج رتبه خوبی نخواهد گرفت و حتی اگر بدون سئو شما رتبه بگیرید و باعث افزایش رتبه در گوگل شوید، این را باید بدانید که این رتبه شاید موقت باشد و یا رقیبی فعلا ندارید ولی فردا چی؟ در هر فردایی به رقبای شما اضافه خواهد شد و رقابت در هر کلمه در سئو سخت تر می‌شود و به همین منظور پیشنهاد می‌شود که از ابتدا با رعایت چک لیست سئو داخلی قدم های خود را محکم تر بردارید تا از رقبای خود همیشه چندین قدم جلو باشید و این یعنی استراتژی مناسب در سئو و در نهایت به کسب و کار شما رونق می‌بخشد.

برخی منابع خوب در سئو:

searchenginejournal

moz.com

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام