آموزش مراحل ساخت یک موشن گرافی

موشن گرافی

موشن گرافی چیست؟ موشن گرافی از دو کلمه موشن به معنی تحرک و حرکت و گرافی به معنی تصويرهايی است که با نرم افزارهاي جلوه های ويژه نظير فوتوشاپ و … ايجاد می شود. موشن گرافی عموماً با صوت و به وسيله ی نرم افزارهاي چند رسانه ای مثل ادوب افتر افکت ساخته می شود. ساخت و انتشار موشن گرافی یکی از انواع تولید محتوا می باشد.

موشن گرافی

چرا موشن گرافی؟

از موشن گرافی براي ساخت برنامه های تبليغاتی، پويانمايی و انيميشن سازی ها در دو بعد و ويديوهای آموزشی استفاده مي شود. عدم نياز به امکانات زياد نظير فيلم برداری و بازيگر و عدم محدوديت تصويری از علل محبوبيت موشن گرافی می باشد.

نرم افزارهای ساخت موشن گرافی:

نرم افزار های مورد استفاده در موشن گرافی عبارتند از:

• Adobe After Effects

• Apple Quartz Composer

•Autodesk Combustion

•Various VJ Programs

• Max/MSP

• Smith Micro Software Anime Studio

• Adobe Flash

• Apple Quartz Composer

برنامه های سه بعدی  که به کمک آن ها می توان موشن گرافی ساخت:

NewTek Lightwave

• The Blender Foundation Blender software

• e-on Vue Infinite

• Maxon Cinema 4D

• Softimage XSI

• Autodesk 3d studio max

• Autodesk Maya

موشن گرافی

مراحل ساخت موشن گرافی

در ادامه مراحل ساخت موشن گرافی را به اختصار توضيح خواهيم داد.

موضوع موشن گرافی

در ابتدا موضوع و ايده ی ابتدايی که قرار است در موشن گرافی براي مخاطب ارائه شود بايد مشخص شود. ساختمان اصلی، اولين مرحله از مراحل ساخت موشن گرافي است.

سبک روايت گری

در مرحله بعد بايد نوع تصاوير و شخصيت ها و … مشخص شوند.

استفاده از تکنيک های روانشناسی و اشاره به موضوعات آشنا از عوامل اصلی جذب مخاطب در موشن گرافی خواهد بود.

توصيه ی ما اين است از يک يا چند موشن گرافی آماده به عنوان الگو استفاده کنيد.

متن اصلی

يک متن اصلی براي خود آماده کنيد.

تمام جزئيات را در نظر بگيريد. توجه کنيد زمان شما در موشن گرافی محدود است، پس بايد تمام آنچه که بايد به مخاطب انتقال دهيد را در متن بگنجانيد.

توجه داشته باشيد براي چه چيزی و چه کسانی متن می نوسيد. هر چه متن ساده تر و روان تر باشد، موثرتر خواهد بود.

توجه به مسائل جزئی

به عنوان يک موشن گرافیست بايد توجه داشته باشيد که عوامل جزئی تأثير شگرفی بر کليات محتوا خواهد گذاشت. استفاده از تصاوير درخور، صداي مناسب گوينده و کلمات موثر در موشن گرافي باعث تأثير بيشتري بر مخاطب خواهد شد.

موشن گرافی

استوری بورد

اين مرحله جايی است که شما شروع به توليد تصاوير و صداهای مربوط به متن می کنيد.

تمامی لحظه های مهم در متن، که “چهارچوب هاي سبک” ناميده مي شوند را مشخص نماييد. ممکن است بخواهيد از برچسب هايی براي اينکار استفاده کنيد که بتوانيد براحتی آنها را جابجا کنيد. در هر مرحله ی حساس می توانيد به سرعت طرحی را بکشيد و نشان دهيد که در صحنه چه اتفاقی مي افتد و چه کارهايی بايد توسط شخصيت ها انجام شود.
يک توصيف کوتاه از صحنه، روايت، صداها و متن را آماده سازيد.

اين مرحله به همراه متن و تصوير می باشد و شما می توانيد مراحل شکل گيری کار را مشاهده نماييد. جلسات استوری بوردنويسي شما با يک بحث و گفتگو با اعضای گروه طراحي و توليد آغاز مي شود.
اين روش تاکنون به خوبی پاسخ داده است زيرا موجب می شود نويسنده ی متن (توليد کننده) و هنرمند طراحی تصاوير (طراح) با يکديگر کار کنند. در اين مرحله هدف، ايجاد چهارچوب و بررسي متن نهايی قبل از شروع کار می باشد.
سپس با ايده های بخش طراحی، پروژه شروع مي شود.

تبديل استوری بوردها به طرح

مانند پروژه های تصويری که خلق می کنيد، سبک و رنگ نیز به اندازه ی متن تأثيرگذار هستند.
حتی اگر با چهارچوب های برند خودتان کار می کنيد، انتخاب های ساده مي تواند تأثيرات شگفت انگيزی داشته باشد.
هر زمان که ايده ای برای طراحی های استوری بورد داشتيد، آنها را به واقعيت تبديل نماييد.

هر موردی در اين مرحله مي تواند در مراحل نهايی انيميشن مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين زمانِ رسيدگی به جزئيات فرا رسيده است. در اين مرحله نکات تصويري نوشته مي شوند که توسط گروه و شُرکا قبل از ارسال به گروه انيميشن و تأييد نهايی، مورد بررسی قرار می گيرند.

موشن گرافی

طرح های نهايی را تبديل به انيميشن کنيد.

مرحله ی ساخت انيميشن زمانی است که همه ی موارد با يکديگر ترکيب مي شوند. اين فرآيند نشان می دهد که چگونه مراحل به يکديگر مرتبط هستند. بايد از صحتِ تمامی موارد و جزئيات در اين مرحله اطمينان حاصل کرد. بنابراين توجه به اين نکات ضروری می باشد.

سبک انيميشن

اين موضوع فقط راجع به ظهور و ناپديد شدن صحنه ها نمی باشد بلکه به نحوه ی انتقال از يک نقطه به نقطه ی ديگر ارتباط دارد که در نهايت موجب انسجام متن می شود. با حرکت از نقطه ی الف به نقطه ب، داستان و تصاوير حرکت می کنند. به ياد داشته باشيد که نبايد مخاطبان را گمراه کنيد.
در اين مرحله، بخش های مختلف با يکديگر ترکيب می شوند و کارشناس انيميشن مي تواند يک تا دو چهارچوب انيميشن را انتخاب کند.
اين امر مانند متن اوليه مي باشد و نيازمند ويرايش نهايی است که بعد از دريافت بازخورد انجام می شود. سپس کار اصلی آغاز مي شود. کارشناسان يک انيميشن کامل را مشاهده و بررسی می کنند که شامل صداگذاری، موسيقی و افکت های صدا مي باشد و با دقت فراوات براي تکميل پروژه افزوده شده است.

موشن گرافی

زمانبندی

سرعت مي تواند موجب توليد يا از بين رفتن نقاشي متحرک شما شود. اگر عجله داشته باشيد، مخاطبين متوجه منظور شما نمي شوند و اگر سرعت شما پايين باشد، افراد تمرکز خود را از دست مي دهند. بنابراين ميزان سرعت با ميزان توجه افراد رابطه مستقيم دارد. تغييرات تکنيکي را در نظر بگيريد تا کمي هيجان به کار اضافه کنيد.

موسيقي

مانند بقيه ی موارد، موسيقي نيز لايه ی ديگري است که مي تواند متن شما را زنده نگه دارد. موسیقی مي تواند حالت را حفظ کند و آهنگ داستان موشن گرافي را تحت تأثير قرار دهد.

افکت هاي صدا

با توجه به افرادي که با آنها کار مي کنيد، اين افکت ها مي توانند بسيار تأثيرگذار يا بي فايده باشند. برخي از کارشناسان انيميشن معتقدند که اجزا بايد خودشان نشان دهنده ی هدف کار شما باشند و برخي ديگر فکر مي کنند که هدف بايد ذکر شود. نکته ی مهم اين است که گزينه اي را انتخاب کنيد که به موشن گرافي شما ارزش مي دهد و روال داستان را به تعويق نمي اندازد. اگر اين موارد را بخوبي انجام دهيد، نتايج خوبي نيز بدست خواهيد آورد.

موشن گرافی

جمع بندی

هنر موشن گرافي مانند ساير هنرها با وجود قوانين و قواعد، بيش از هر چيزی متأثر از ذوق، سليقه و تجربه ی طراحان است. متدزنی و الگوبرداری از موشن گرافی هاي مرتبط، مهم ترين راه کسب تجربه محسوب مي شود.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام