جریمه های متداول سئو و روش بازیابی و رفع جریمه سئو

اگر وبسایتی ساختید که حتی با گذشت زمان باز هم هیچ بازدیدکننده ای نداشت؛ بهتر است بدانید که وبسایت شما ممکن است در اثر استفاده از روش های غلط دچار جریمه سئو کلاه صحیح یا سئوی منفی به دلایل مختلف توسط موتور جستجوگر شده و به این ترتیب رتبه و جایگاه خود را در ترافیک اینترنت نیز از دست داده است. در اثر وقوع چنین مشکلی برای وبسایت، شما باید علت جریمه شدن خود را تشخیص داده و برای رفع آن بکوشید؛ چرا که در صورت بی توجهی به اخطار موتور جستجو گر برای رفع مشکل خود ممکن است وب سایت شما به کلی از فهرست نتایج جستجو حذف شود. ما در این مقاله تلاش کردیم برخی از جریمه های متداول که موتورهای جستجوگر نظیر گوگل برای عدم رعایت سئوی سایت به کاربر اخطار داده و روش بازبینی را برای رفع جریمه آن شرح دهیم؛ با ما تا پایان این متن همراه باشید.

 جریمه سئو

 جریمه سئو برای بک لینک

قبل از بروزرسانی گوگل و اضافه شدن الگوریتم جدید پنگوئن به آن، توجه صاحبان سایت های مختلف برای بالا بردن رتبه خود در صفحه نتایج موتور جستجوگر و نمایش سایتشان در صفحه اول نتایج به این موضوع بود که تعداد لینک های داخلی و خارجی خود را بدون توجه به کیفیت و محتوای آن ها زیاد کنند؛ چرا که هر چه افزایش تعداد بک لینک ها در یک سایت، سئوی آن را قوی تر و رتبه بهتری از آن سایت می کرد. اما به تدریج با اضافه شدن الگوریتم پرکاربرد پنگوئن به موتور جستجوگر گوگل دیگر این قابلیت فایده ای نداشته و هزاران لینک بی محتوا و بی معنی که توسط اسپم کردن فروم و وبلاگ ها هر روز برای سایت های معتبر ایجاد می شدند، شناسایی و حذف می شوند. به عبارت دیگر، وظیفه این الگوریتم شناسایی لینک های دستکاری شده، بی محتوا و به اصطلاح (Manipulative) است که به عنوان یکی از جریمه های بزرگ گوگل برای سایت شما و کاهش رتبه آن در فهرست نتایج به شمار می رود. در واقع اگر در یک وبسایت از تعداد زیادی از این لینک هایی به قصد فریب موتور جستجوگر گوگل استفاده شده باشد؛ کل وبسایت جریمه خواهد شد.

 جریمه سئو
برای اینکه بدانید آیا سایت شما مشمول جریمه سئو برای بک لینک شده یا خیر، سه روش بازبینی برای رفع آن وجود دارد. در روش اول ابتدا باید صاحب سایت، حساب (Google Webmaster Tools ) را برای وجود پیام های گوگل با محتوای لینک های غیر مجاز بررسی کند. در صورتی که هیچ پیامی در حساب ابزار وبمستر گوگل وجو نداشت باید در روش دوم فرد قسمت اقدام یا جریمه دستی (Manual Actions) خود را چک کرده و ببیند آیا نیاز به انجام یکسری اقدامات دستی برای سایت در لیست وجود دارد یا خیر ؟ در روش سوم در صورت پاسخ نگرفتن از دو روش قبلی، باید ترافیک سایت خود را در قسمت (Google Analytics) بررسی کنید. مشاهده کاهش رتبه سایت در یکی از به روز رسانی های الگوریتم پنگوئن نمایانگر جریمه سئو برای بک لینک است.

روش بازیابی سایت در رفع جریمه بک لینک

فرد برای برطرف کردن جریمه سئو برای بک لینک سایت، باید بعد از بررسی تمام لینک های ورودی سایت، آنهایی را که از نظر گوگل اسپم و غیر مجاز شناسایی و تمام تلاش خود را برای حذف کامل آن ها از طریق ارسال ایمیلی با محتوای درخواست حذف توسط وبمستر لینک های غیر مجاز، به کار گیرید.

اگر چنانچه به درخواست شما پاسخ داده نشد، باید برای لینک های اسپمی که امکان حذف آن ها برای شما وجود ندارد از ابزار  (Disavow) کمک گرفته و برای حذف آن ها در قسمت پروفایل لینک های سایت خود اقدام کنید.

 جریمه سئو

جریمه سئو برای محتوای نامناسب

محتوای یک سایت از مهمترین و با ارزش ترین قسمت های آن در سئو و تولید محتوا به شمار می رود. اگر محتوای یک سایت هیچ فایده و ارزشی برای کاربران نداشته باشد و سبب نارضایتی آنها شود ، بدون شک تاثیر خود را بر سئو و رتبه آن سایت نیز خواهد گذاشت. موتور جستجوگر گوگل در یکی از به روز رسانی های خود، الگوریتمی را به نام پاندا ارائه کرده تا به وسیله آن صفحات و سایت های غیر استانداردی را که از نظر محتوا ناقص و بی کیفیت (Thin and Low-Quality ) شناسایی کرده و از این طریق آن سایت دچار جریمه سئو برای محتوای نامناسب و بی ارزش خود خواهد شد.

 جریمه سئو

اکنون برای اینکه بدانید آیا سایت شما به وسیله الگوریتم پاندا مشمول جریمه سئو برای محتوای بی ارزش شده یا خیر، درست همانند جریمه بک لینک توسط الگوریتم پنگوئن باید حساب گوگل وب مستر و حساب (Google Analytics) خود را بررسی کرده و متوجه تغییرات قابل توجه پیش آمده در هنگام به روز رسانی الگوریتم پاندا در حساب های آنالیز ترافیک وب سایت شد.

روش بازیابی سایت در رفع جریمه محتوای بی ارزش

اگر نویسنده و مسئول سایت در هنگام تولید پست یا محتوا  برای سایت خود، پاسخ سوالات زیر را همیشه در ذهن داشته باشد هرگز دچار جریمه سئو برای محتوا نخواهد شد:

  1. آیا از صحت و درستی محتوای سایت خود مطمئن هستید ؟
  2. آیا محتوای سایت از یک منبع معتبر گرفته شده یا به صورت سطحی و دستنویس توسط خود نویسنده است؟
  3. آیا تمام محتوا با هم همپوشانی داشته و از مطالب کپی در آن استفاده شده است ؟
  4. آیا محتوای سایت چندین بار تنها با تغییر کلمات در قسمت های مختلف تکرار شده است ؟
  5. آیا به اشتباهات گرامری و املای محتوای سایت توجه شده است ؟
  6. آیا استفاده از محتوای کوتاه و خلاصه از ارزش اطلاعاتی لازم برخوردار است ؟

 جریمه سئو

در ادامه اگر چنانچه سایت شما دچار جریمه سئو برای محتوای نامناسب شده بود باید برای رفع این مشکل نیز شما درست همانند حسابرسی بک لینک ها، سایت خود را بازبینی کرده و یک محتوای منحصر به فرد، اصیل و با ارزش را جایگزین محتوای نامناسب قسمت های مختلف سایت کنید.

جریمه سئو برای طرح بندی ( Layout ) نامناسب

طراحی سایت باید به گونه ای باشد که موتورهای جستجوگر همچون گوگل به راحتی محتوا و مطالب سایت شما را بررسی کرده و برای ارائه نتایج به کاربران به شیوه ای پسندیده و شفاف اطمینان حاصل کند تا از این طریق به رتبه سایت شما برای نمایش فهرست نتایج افزوده شود. اهمیت این موضوع برای محتوای بالای صفحه سایت (Above the Fool ) خیلی بیشتر است ؛چرا که به محض باز شدن صفحه سایت بدون هر گونه پیمایش یا استفاده از اسکرول تنها آن قسمت برای کاربر قابل مشاهده است. تبلیغات بیش از حد در قسمت بالا یا هر قسمت دیگر در صفحه سایت ممکن است شما را با خطای جریمه سئو برای طرح بندی نادرست مواجه کند.

 جریمه سئو

روش بازیابی سایت در رفع جریمه طرح بندی نامناسب

خطا و جریمه سئو برای طرح بندی نادرست بدان معنا نیست که سایت شما تحت هیچ شرایطی از تبلیغات استفاده نکند؛ چرا که یکی از راه های کسب درآمد شرکت گوگل از طریق همین تبلیغ های مختلفی است که در سایت ها مشاهده می کنید. منظور از طرح مناسب استفاده معقول و مناسب از تبلیغات و انتخاب مکانی مناسب برای آن ها در نقاط مختلف به خصوص در قسمت بالای سایت است، به گونه ای که این تبلیغات سبب نارضایتی کاربران نشود و آن ها را برای ماندن و استفاده از محتوای با ارزش سایت خود تشویق کنید. شما با انجام این کار و ارائه یک طرح مناسب برای پیاده سازی محتوای سایت خود بدون شک از رتبه ای مناسب در فهرست نتایج موتور جستجو گر برخودار خواهید شد.

 جریمه سئو

جریمه برای بهینه سازی بیش از حد

شاید باور کردنش سخت باشد ولی موتور جستجوگر گوگل سایت هایی را که بیش از حد سئو یا بهینه سازی شده اند را نیز جریمه خواهد کرد. افراط درباره استفاده از بهترین شیوه های بهینه سازی سایت توسط وبمسترها در برخی از مواقع برای کسب رتبه بهتر در فهرست نتایج جستجو، ارزش آن سایت را کاهش می دهد. به طور مثال سایتی را در نظر بگیرید که در حوزه تولید چرم فعالیت می کند؛ حال اگر این سایت بیش از حد ممکن کلمه کلیدی اصلی خود را ( چرم مشهد) در محتوای هر پست استفاده و تکرار کرده و حد تناسب را در این امر رعایت نکند؛ توسط مدیر اسپم گوگل، با خطای جریمه بهینه سازی بیش از حد ( وب اسپم کلاه سیاه )  مواجه خواهد شد که هضم و درکش کمی برای نویسنده مسئول سایت دشوار است.

 جریمه سئو

روش بازیابی سایت در رفع جریمه بهینه سازی بیش از حد

تنها با یک جستجو در گوگل می توانید متوجه راهکارهایی برای بهینه سازی سایت به نفع کاربر شوید؛ بدین طریق با توجه به این راهکارها و پیاده سازی آن ها از هر گونه جریمه احتمالی در امان مانده و رتبه سایت را بهبود می دهد؛ از جمله این راهکار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • طراحی و ساخت سایتی که ربات های موتور جستجوگر به راحتی بتوانند محتوای آن را بررسی (Crawl) کنند.
  • طراحی و ساخت سایتی که امکان جستجو و مطالعه در آن بسیار ساده و مشخص باشد.
  • بالا بودن سرعت بارگذاری محتوای سایت یکی دیگر از نکات مورد توجه است.

 

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام