راهنمای تنظیم استراتژی محتوا

استراتژی محتوا

در برهه ای از زمان به سر می بریم که تولید محتوا از ملزومات زندگی مان شده است. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به عنوان یک شغل شناخته می شود. آشنایی با استراتژی محتوا و همچنین تولید محتوای هدفمند لازمه ی موفقیت در تولید محتوا است. تولید محتوا از ارکان اساسی در بازاریابی نیز شناخته می شود. بنابراین برای جلب نظر و در نتیجه رضایت مخاطب، باید به استراتژی محتوا واقف شد و نسبت به اعمال آن در فرایند تولید محتوای خود پایبند بود. در این مقاله درباره ی استراتژی محتوا و نکات لازم در رابطه با آن صحبت خواهد شد.

استراتژی محتوا

تولید محتوا چیست؟

قبل از ورود به بحث استراتژی محتوا لازم است تعریفی از تولید محتوا داشته باشیم. تولید محتوا را می توان ثمره ی پیاده سازی افکار و نظریات یک ذهن خلاق در رابطه با یک موضوع خاص، در قالب متن دانست. امروزه در کسب و کار های مختلفی از تولید محتوا جهت بازاریابی استفاده می شود. البته هر نوع تولید محتوایی، قابل قبول نیست چرا که از استاندارد ها و به عبارتی از استراتژی محتوا تبعیت نکرده است.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟

وقتی می گوییم استراتژی محتوا، منظور چیست؟ استراتژی محتوا مجموعه ی دستورالعمل ها و باید و نباید های مورد نیاز در تولید محتوا می باشد. در واقع استراتژی محتوا مبنایی جهت تولید محتوای با کیفیت و مطلوب است؛ محتوایی که نظر مخاطب را جذب نماید و او را به پیگیری محتوا تشویق کند. به عبارتی استراتژی محتوا سعی بر آن دارد که محتوای با کیفیت، مفید و کاربردی متناسب با هدف و موضوع را تولید کند و به مدیریت آن بپردازد. استراتژی محتوا حکایت از برنامه ریزی درست در تولید محتوا دارد. صاحب نظران در تولید محتوا معتقد بر آن هستند که عدم توجه به استراتژی محتوا، سبب می شود که بار وظایف محتوا نویس بیش تر شود و چه بسا مجبور به تولید محتوای بیش تری گردد. هم چنین نظرات ارائه شده در رابطه با استراتژی محتوا حاکی از آن است که در کلیه ی مراحل زندگی یک محتوای تولید شده شامل خلق ایده های اولیه ی آن، تولید محتوا و بسط دادن آن، ارائه ی محتوا به مخاطب، بررسی محتوا و در انتها حذف محتوای تولید شده، استراتژی محتوا نظر می دهد و آن را تحت الشعاع خود قرار می دهد. به بیانی دیگر، استراتژی محتوا، تنها هم تراز با جنبه های اجرای فنی آن نمی باشد.

استراتژی محتوا

مواردی که در تنظیم استراتژی محتوا مستلزم ثبات هستند و باید به آن ها توجه کرد

در تولید محتوا، به خلاقیت، نو آوری، طرح ایده های جدید برای خلق یک محتوای با کیفیت توصیه می شود. استراتژی محتوا نیز بر آن تأکید دارد. در مقابل، مواردی در استراتژی محتوا وجود دارند که برای توفیقات بیش تر در تولید محتوا، می بایست از ثبات خاصی بهره منده باشند. که در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود.

  • موضوع محتوا
  • لحن بیان
  • طول محتوا
  • مرتبط بودن محتوا
  • توزیع محتوای تولید شده
  • سنجش و قیاس

اهمیت به موضوع و طول محتوا و لحن بیان در استراتژی محتوا

استراتژی در محتوا بیان می دارد که به موضوع محتوایی که قرار است تولید کنید اهمیت دهید. آن ها را طبقه بندی نمایید و موضوعات مورد علاقه ی مخاطب را پیدا کنید. علاقه ی مخاطب بسیار مهم است، زیرا این مخاطب است که با واکنش ها و باز خوردهای خود، شما را در تولید محتوا حمایت می کند. موضوعی که از نظر مخاطب جذاب نباشد، قطعاً پیگیری نیز نخواهد شد. بنابراین به عنوان یک اصل کلی در استراتژی محتوا، همواره به موضوع محتوایی که خلق می کنید توجه داشته باشید.

استراتژی در محتوا به شما به عنوان یک محتوا نویس می گوید طول محتوا از شروط اساسی در مقبولیت آن از طرف مخاطب می باشد. توجه کنید که در رابطه با هر موضوع، مخاطبان آن، طولانی بودن محتوا را ترجیح می دهند یا مختصر و کوتاه بودن آن را. در صورت عدم توجه به طول محتوا، ممکن است مخاطب از طولانی بودن بحث، خسته شود و آن را دنبال نکند یا بالعکس مخاطب انتظار یک محتوای طولانی جهت بسط بحث انتخاب شده را دارد در حالی که با یک محتوای کوتاه رو به رو می شود و قطعاً نیاز او رفع نمی شود.

استراتژی در محتوا به عنوان راهنمای محتوا نویسی تابع این ضرب المثل معروف «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» می باشد. به این معنی که لحن بیان شما در موضوعات رسمی باید متناسب با همین موضوع باشد. در مباحث طنز استفاده از لحن جدی، هیچ جذابیتی نخواهد داشت. هم چنین استفاده از لحنی با کلمات کاملاً تخصصی در محتوایی که مخاطب آن عامه ی افراد می باشند، قطعاً باز خورد مناسبی را در پی نخواهد داشت. بنابراین بسته به موضوعی که انتخاب کرده اید لحن بیان خود را متناسب با آن قرار دهید.

استراتژی محتوا

توجه به مرتبط بودن محتوا در استراتژی محتوا

یک اصل دیگر در استراتژی محتوا وجود دارد که بیان می دارد مرتبط با موضوع خود صحبت کنید و از حاشیه پردازی و طفره رفتن بپرهیزید. حاشیه پردازی های زیاد، مورد رضایت مخاطب واقع نمی شود و بی شک او را کلافه و خسته می کند.

استراتژی محتوا

توجه به توزیع محتوا در استراتژی محتوا

در تعریف استراتژی محتوا، به تحویل محتوای تولید به دست مخاطبان اشاره شد. تولید محتوایی که به دست مخاطب نرسد قطعاً ارزش چندانی ندارد. چرا که محتوا برای مخاطب تولید می شود و باید به دست او برسد. بنابراین توزیع محتوا در استراتژی محتوا بسیار حائز اهمیت است و باید به طرق مختلف در انجام آن کوشید. بهره مندی از ابزار های که در این زمینه وجود دارد، کمک شایانی به توزیع محتوا و انجام رسالت محتوا نویس می کند. هم چنین ساختن یک برنامه ی تولید و توزیع محتوا نیز در این زمینه ثمر بخش خواهد بود. برنامه های مختلفی وجود دارند که می توان محتوای تولید شده ی خود را در ساعات مشخص نشر داد.

قیاس و اندازه گیری در استراتژی محتوا

استراتژی در محتوا به عنوان ارائه کننده ی دستور العمل های لازم در تولید محتوا، می گوید قبل از این که مورد قیاس و ارزیابی مخاطبان قرار بگیرید، خودتان این کار را انجام دهید و خود را بسنجید که آیا در تولید محتوا موفق بوده اید یا خیر؟ آیا به هدف نهایی در محتوا نویسی که مد نظرتان بوده دست یافته اید یا خیر؟ برای سنجش و قیاس، ابزار های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد.

استراتژی محتوا

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام