سایت های محتوا محور یا محتوایی چیست

محتوا یکی از ارکان و بخش های اصلی سایت های محتوا محور برای شناخته و دیده شدن آن سایت توسط کاربران مختلف در دنیای مجازی است. حال سوالی که در ابتدا بعد از شنیدن این کلمه محتوا برای فرد پیش می آید این است که منظور از سایت های محتوایی یا محتوا محور چیست ؟  اهداف ایجاد سایت های محتوایی یا محتوا محور چیست؟ آیا تولید محتوای یک سایت تنها به متون نوشتاری آن ختم می شود ؟ ما در این مقاله تلاش داریم پاسخ این سوالات را به صورت واضح و دقیق برای شما خواننده عزیز بیان کنیم؛ پس با ما تا پایان این متن همراه باشید.

 سایت های محتوا محور

منظور از سایت های محتوا محور چیست ؟ 

برای این که کاربران و مخاطبان یک سایت بتوانند به راحتی به جستجوی مطالب مورد نظر خود در دنیای مجازی و اینترنت بپردازند باید اطلاعات با کیفیت و معتبر را در رسانه های دیجیتال ارائه دهند؛ این اطلاعات در قالب ایجاد سایت های محتوا محور به آن ها عرضه می شود. به عبارت دیگر سایت محتوا محور سایتی است که با ارائه اطلاعاتی خاص با هدفی خاص، ارزشی را به زندگی کاربر افزوده و او این ارزش به دست آمده را در جهت ارتقا آگاهی و شغل ، سرگرمی و خنده و … خود استفاده کند. در واقع سایت های مختلف با ارائه تولید محتوای با کیفیت قصد دارند که کاربران زیادی را جذب خود کرده و با رضایتمندی آنان به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند. عده ای از طریق ایجاد سایت های محتوا محور مناسب و با کیفیت قصد دارند که به دنیای تبلیغات و مد، نشر اندیشه های مختلف علمی، دینی ، هنری ، ورزشی و …  پا گذاشته و بدین وسیله به کسب در آمد یا فرهنگ سازی در جامعه خود بپردازند.

 سایت های محتوا محور

یکی از اشتباهات رایج اکثر افراد این است که وقتی صحبت از محتوا می شود، آن را تنها به متون نوشتاری نسبت داده،  در حالی که باید بگوییم یک سایت برای ارائه مطالب خود تنها از متن استفاده نکرده و از بخش های مختلف محتوایی مانند عکس، فیلم و … تشکیل شده است.

انواع قالب سایت های محتوایی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید کسب و کار خود را در دنیای مجازی گسترش داده و از این راه برای خود درآمد قابل توجهی کسب کنید با ما همراه باشید. در این قسمت ما شما را با انواع محتوای موجود که در سایت های محتوا محور به کار گرفته شده اند؛ آشنا خواهیم کرد:

 سایت های محتوا محور

  • متون نوشتاری : طبیعتا با توجه به موضوع و محتوای اصلی یک سایت لازم است که اطلاعاتی را در خصوص آن به صورت متن در اختیار کاربران قرار داده تا بتوان از این طریق با آنها ارتباط برقرار کرد و از اهداف و مقاصد خود سخن گفت.
  • فیلم یا ویدئو : در محتوای ویدئویی این امکان برای تولید کننده محتوا فراهم می شود که پیام اصلی خود را تنها ظرف چند دقیقه برای کاربران از طریق فیلم به نمایش بگذارد.
  • ویس یا صدا : محتوایی غیر تصویری که کاربر تنها با گوش دادن به آن می تواند از هدف و مقصود گوینده آگاه شود.
  • تصاویر و عکس : جذاب ترین بخش یک سایت که تولید کننده محتوا از این راه می تواند به سریعترین روش ممکن یعنی زبان بصر، هزاران حرف و پیام را از مقصود اصلی خود تنها در چند ثانیه به کاربر انتقال دهد.

انواع فرمت های سایت های محتوایی

هریک از قالب های ذکر شده در سایت های محتوا محور نیاز دارند که از قالب خشک و یکنواخت خود خارج شده و به گونه ای جذاب و زیبا برای جلب توجه و رضایت هر یک از کاربران ارائه شوند؛ بنابراین در مرحله بعد به فرمت قالب خود نیز توجه کنید. برخی از فرمت های رایج به شهر زیر است :

 سایت های محتوا محور

  • نمایش بصری اطلاعات و داده ها ( اینفوگرافیک ها) : استفاده از نمودارها، اشکال و دیاگرام های مختلف برای نمایش جذاب تر مطالب و داده ها به جلب توجه بیشتر کاربر کمک شایانی خواهد کرد.
  • موشن گرافیک : تصاویر جذاب و کاریکاتوری مرتبط با موضوع که روی آن ها صدا گذاری شده و  برای جلب توجه کاربران استفاده می شود.
  • رپورتاژ : یکی از بروزترین روشهای برند سازی و بازاریابی برای نمایش و تبلیغ محصولات مختلف است.
  • وایت پیپر : مقاله ا‌ی جامع که راه حلی را برای یک مشکل خاص با استفاده از حقایق و منطق ارائه داده و سعی در متقاعد کردن کاربران دارد.
  • نمایش فیلم و تصاویر با متنهای فکاهی ( الگوهای رفتاری) :  اکثر مخاطب این گونه از محتواها جوانان هستند که با دست به دست شدنشان طرفداران بسیاری را جذب کرده اند.
  • گیف های ویدئویی : قسمت برش خورده ای از فیلم ها هستند که برای نمایش نکته ای خاص از درون متن به کاربران استفاده می شود.
  • بازی های آنلاین : برخی از سایت ها بخشی از محتوای خود را به بازی های آنلاین اختصاص داده اند که افراد با یک جستجوی ساده می توانند از این بخش محتوای سایت استفاده کنند.

اهداف سایت محتوایی یا محتوا محور 

امروزه مشاهده محتوای بیشمار در خصوص موضوعات متنوع هر فردی را به حیرت واداشته است و آن ها را کنجکاو کرده چرا عده ای تمام وقت و زمان خود را برای چنین کاری اختصاص داده اند. باید بدانید که تولید محتوا با کیفیت برای یک سایت تنها با هدف آگاهی کاربران نبوده و چنین افرادی قصد دارند با هجوم و جذب کاربران به سایت خود به اهداف گوناگون خود دست یابند. به طور کل ما بخشی از این اهداف سایت های محتوا محور را به صورت خلاصه برای شما عزیزان در زیر بیان کرده ایم:

 سایت های محتوا محور

  • سرگرمی: برخی از محتواها مانند بازی های آنلاین و … تنها با هدف درگیری احساسات و عواطف کاربران ایجاد شده و به دلیل امکان اشتراک گذاری راحت آن ها بین کاربران معمولا مخاطبان بسیاری دارند.
  • آموزش: برخی دیگر از محتوا تنها به منظور بالا بردن سطح آگاهی و دانش افراد تولید شده و در صورت مفید بودنشان به فرهنگ سازی جامعه نیز کمک شایانی خواهد کرد.
  • تغییر کردن: هدف از تولید اینگونه سایت های محتوا محور تنها درگیر کردن عواطف و منطق کاربران است در این جهت که آیا او نیاز به تهیه محصولی که به او ارائه می‌دهید را در خود احساس می کند یا خیر ؟
  • کسب درآمد : عده ای دیگر از سایت های محتوا محور برای معرفی و فروش محصولات گوناگون توسط تولید کنندگان ایجاد شده اند؛ آن ها در تلاش هستند که با معرفی محصولشان اعتماد مخاطبان بسیاری را جذب کرده و از طریق فروش محصولاتشان به صورت مجازی یا غیر مجازی درآمد کسب کنند.

شرایط ایجاد سایت های محتوا محور

محتوای یک سایت برای اینکه بتواند مخاطبان بسیاری را جذب کند باید از کیفیت و جذابیت خاصی برخوردار باشد. لذا اگر چنانچه سایتی از محتوای نامناسب و خلاف شرع و قوانین مملکت استفاده کند؛ بدون شک تبعات منفی و مضر آن علاوه بر صاحب سایت بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده و در صورت عدم تامین نیاز کاربران، سبب نارضایتی و از دست دادن مخاطبان خود می شود. همچنین دقت داشته باشید که استفاده از محتوای با کیفیت سئو و رتبه سایت شما را در فهرست نتایج موتور جستجوگر ارتقا خواهد داد. در غیر این صورت با نمایش خطای جریمه محتوای نامناسب سئو مواجه شده و عدم رسیدگی به این موضوع منجر به حذف سایت شما خواهد شد.

 سایت های محتوا محور

نکات مورد توجه در ایجاد یک سایت محتوایی

امروزه دنیای بی کران اینترنت باعث شده است که هریک از ما بلافاصله پس از راه اندازی یک کسب و کار به فکر ساخت سایت، کانال یا پیجی برای معرفی و فروش بیشتر محصولات شان باشیم. همانطور که در متن بالا نیز به آن اشاره شد؛ استفاده از محتوای باکیفیت و جذاب در یک سایت علاوه بر جلب توجه کاربران به بهینه سازی سایت و ارتقا رتبه آن سایت در موتور جستجوگر کمک خواهد کرد. اما قبل از تولید محتوا برای یک سایت های محتوا محور  باید به نکاتی به شرح زیر توجه داشت :

  • کامل بودن مطالب اولیه صفحات وبسایت نظیر درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات و توضیحات محصول و …
  • ارائه مطالب با کیفیت و سئو محور که هدف اصلی آن جذب مخاطب و مشاهده سایت در صفحات اولیه نتایج جستجوگر
  • جلب اعتماد کاربران و تعامل با او از طریق استفاده از مقالات تالیفی
  • تبلیغ محتوا و محصول سایت خود از طریق شبکه های مجازی

 

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام