چه زمانی باید نگران نوسان رتبه بندی گوگل باشیم

نوسان رتبه بندی گوگل ناشی از عوامل مختلفی است که هم می تواند ناشی از عوامل خارجی سایت مانند تغییر الگوریتم ها و فاکتورهای گوگل و آپدیت آنها باشد و هم می تواند ناشی از عوامل داخلی در وب سایت مانند بک لینک ها، اسپم ها و … باشد. در این مقاله به بررسی نوسان رتبه بندی گوگل می پردازیم.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

اصطلاح سئو به عنوان مجموعه ای از فاکتورها در رتبه بندی، اولین بار در سال ۱۹۹۷ از طرف جان اودت بر سر زبان ها افتاد. سئو در ابتدا تنها محدود به سئو on-page برای اطمینان از محتوای خوب و مرتبط وجود داشت. پس از سال ۲۰۰۰ گوگل با وارد شدن در اینترنت اکسپلورر توانست به عنوان یکی از رقیبان موتورهای جستجو وارد شود. در طول سال های بعد گوگل برای بهبود عملکرد خود، فاکتورهایی را برای نمایش نتایج مرتبط تر و بهینه تر ارائه کرد که در نوع خود یک انقلاب در وب به شمار می رفت.

امروزه فاکتور های رتبه بندی گوگل شامل موارد زیر می شوند:

  • فاکتور های رتبه بندی دامنه
  • فاکتور های صفحه
  • فاکتور های سئو مربوط به سایت
  • الگوریتم های گوگل
  • فاکتور های مربوط به تعامل کاربران
  • سیگنال های مربوط به برند
  • فاکتور های اسپم بودن در صفحه
  • فاکتور های اسپم بودن در خارج صفحه

 نوسان رتبه بندی گوگل

نوسان های رتبه بندی گوگل چیست؟

حال که در یک تیتر شما را با فاکتور های گوگل و بخشی از تاریخچه ی آن آشنا ساختیم، به نوسان الگوریتم های رتبه بندی گوگل می پردازیم.

هرساله گوگل صدها تغییر را در لیست نتایج خود اعمال می کند. در سال ۲۰۱۸ آنها سه هزار و دویست و سی و چهار آپدیت باورنکردنی را که می توان گفت در هر روز شاهد ۹ آپدیت بودیم اعمال کردند. جالب است بدانید این رقم، ۸ برابر تعداد آپدیت ها در سال ۲۰۰۸ می باشد. همین یک دلیل می تواند نشانه ی مهمی برای کارشناسان سئو باشد تا بدانند هرساله نوسان الگوریتم رتبه بندی گوگل وجود دارد. اگرچه اکثر این تغییرات جزئی هستند اما باید توجه داشت که گوگل گاه و بی گاه، آپدیت های بزرگی برای الگوریتم ها منتشر می کند (مانند پاندا و پنگوئن) که از نتایج آن تاثیر فاحش بر نتایج گوگل می باشد.

برای بازاریابان دیجیتالی، آگاهی از زمان آپدیت های بزرگ می تواند به آنها توضیحاتی در مورد نوسان رتبه بندی گوگل و ترافیک طبیعی سایت که برای بهبود رتبه بندی سایت ایجاد شده، ارائه کند.

در ادامه می خواهیم به نمونه هایی در مورد نوسان رتبه بندی گوگل در ابعاد بزرگ، اشاره کنیم.

 نوسان رتبه بندی گوگل

تاریخچه ی نوسان های رتبه بندی گوگل

این تغییرات از سال ۲۰۰۰ میلادی شروع می شود و تعداد آن بیش از صدها مورد است. در این قسمت ما به چند آپدیت اساسی آن که موجب نوسان رتبه بندی گوگل شده، می پردازیم:

۱ آگوست سال ۲۰۱۸: در این تاریخ، گوگل با ارائه ی یک آپدیت اساسی و گسترده، تاثیرات زیادی را در رتبه بندی سایت ها اعمال نمود که در طول یک هفته انجام شد. بیشتر این تاثیرات بر روی سایت های سلامتی بهداشتی بودند که گوگل در این آپدیت، حساسیت خود را بر این سایت ها بسیار افزایش داد.

۸ مارس ۲۰۱۸: در این تاریخ، گوگل یک آپدیت اساسی را ارائه نمود که در روزهای ۴ و ۸ مارس همان سال باعث تغییرات ناگهانی شد و دو هفته به طول انجامید.

۲۰ آگوست ۲۰۱۳: این آپدیت در زمینه ی جست و جوی معنایی و نمودارهای دانش انجام شد و مانند یک آپدیت اساسی تلقی می شد.

۱۰ ژانویه ۲۰۱۲: در این آپدیت، گوگل تغییری اساسی را در قسمت شخصی سازی اعلام نمود. از جمله این تغییرات می توان به امکان غیرفعال کردن شخصی سازی و پروفایل های کاربری google+ اشاره نمود.

 نوسان رتبه بندی گوگل

چه زمانی باید نگران تغییرات رتبه بندی گوگل باشیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید به نکات زیر توجه کنیم:

اگر رتبه بندی سایت شما در نتایج پایین تر است، باید انتظار نوسانات بیشتری را نسبت به رتبه های بالاتر داشته باشید. معمولا در طول ۴-۵ روز، رتبه های کلمات کلیدی می تواند بین رتبه های پنج الی بیست، نوسانات شدیدی داشته باشد.

زمانی که رتبه ها در بین ارقام سه، چهار و پنج قرار می گیرند، رتبه بندی گوگل افزایش می یابد. همینطور لازم است بدانید، برای رتبه های یک تا سوم، معمولا نوسانات کمتری به وجود می آید که ناشی از پایداری در این جایگاه بعد از یک دوره زمانی است.

توجه داشته باشید که در رتبه های بالا فقط در مدت زمان های گذرا امکان نوسان رتبه بندی گوگل به صورت شدید وجود دارد.

 نوسان رتبه بندی گوگل

علل نوسان رتبه بندی گوگل

با توجه به تیتر های اول و دومی که ذکر کردیم، قطعا شما باید انتظار نوسان های خفیفی در رتبه بندی سایت های خود داشته باشید اما اگر نوسان رتبه بندی گوگل به صورت فاحش برای یک تا چند صفحه ی سایت به وجود آید، می توان به دلایل زیر اشاره نمود.

جریمه های گوگل: جریمه های گوگل به صورت Manual Action انجام می گیرد. این قسمت زیرمجموعه ای از بخش Search Traffic در وب مستر می باشد. جریمه های گوگل یکی از عوامل نوسان و پایین ماندن رتبه بندی سایت شما است که اگر به آن مراجعه کنید، به واسطه ی عواملی مانند لینک های غیر طبیعی، سایت هک شده، شناخته شدن به عنوان سایت اسپم، اسپم توسط کاربران، ریدایرکت های پنهان، بمباران کلمات کلیدی و …، گوگل سایت شما را فاقد ارزش کافی می داند.

بروزرسانی های گوگل: گفتیم که در سال ۲۰۱۸ در حدود ۹ آپدیت در روز داشتیم که این آپدیت ها در نتایج و رتبه بندی گوگل موثر است.

بک لینک ها: فقدان و از دست دادن بک لینک ها، عامل مهم دیگری است که در نوسان شدید و پایین ماندن رتبه ی سایت می تواند موثر باشد.

از دیگر عوامل نوسان های گوگل می توان به:

  • رقابتی شدن فضا به واسطه ی ورود رقبای دیگر
  • رابط کاربری ضعیف
  • سئوی منفی

تصویر شماره پنج

راهکارهایی برای نوسان رتبه بندی گوگل

پس از نوسان تغییر رنکینک سئو در سایت شما، لازم است طی یک دوره ی زمانی حداقل بیش از یکماه، در کنار ادامه ی روند تولید محتوا و رعایت سئوی سایت، نوسانات رتبه بندی سایت های رقیب خود را چک کنید. اگر آنها نیز مانند شما دچار نوسان رتبه بندی و تغییر سئو شده باشند، می توان گفت علت صفحه نتایج گوگل SERP می باشد. رتبه بندی خود را با ترافیک مقایسه کنید. شما می توانید با بررسی ترافیک صفحه و جستجوی ارگانیک، متوجه ترافیک هدایت شده به سایت خود بشوید.
از دیگر کارهایی که برای جلوگیری از تاثیر تغییر الگوریتم گوگل باید انجام دهید، بررسی بک لینک ها و لینک ها، کارهای نیمه کاره و اشتباهاتی مانند تغییر سریع تکنیک های سئو است که ممکن است گوگل به آنها حساسیت نشان داده باشد.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام