چگونگی و ضرورت تولید محتوای تصویری

تولید محتوای تصویری

تولید محتوا به معنی تبدیل داده ­های خام به پیام است و شامل اطلاعاتی است که در یک زمینه ی بخصوص در اختیار مخاطبان قرار داده می ­شود. تولید محتوا به روش­ های گوناگونی انجام ­پذیر است که یکی از این راه­ ها، تولید محتوای تصویری است. انسان در طول مدت زندگی بیشترین تجارب و دانسته­ های خود را از طریق چشم و دیدن به دست می­ آورد به همین دلیل نقش و اهمیت تصویر و تولید محتوای تصویری در فعالیت ­های اقتصادی و تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت است.

تولید محتوای تصویری

تأثیر تصویر بر ذهن

تحقیقات محققین ثابت کرده است که حافظه تصویری به انسان کمک می‌کند تا اطلاعات را با سرعت بیشتر و برای مدت زمان طولانی‌تری به ذهن بسپارد. در حقیقت تصاویر با کدگذاری محتوا در ذهن، داده‌ها و ورودی‌های ذهنی را تثبیت کرده و به ماندگاری پیام و محتوای مورد نظر در ذهن مخاطب تأثیر بسزایی دارد. حافظه ی تصویری به شخص کمک می‌کند که اطلاعات را به سرعت به ذهن سپرده و با سرعت بالا  به خاطر بیاورد؛ به همین دلیل محتوای تصویری و تولید محتوای تصویری جایگاه ویژه‌ای در دیده شدن و تأثیرگذاری محتوا دارد. تولید محتوای ویدئویی یکی از انواع پر کاربرد تولید محتوای تصویری می باشد.

تولید محتوای تصویری

ساز و کار تولید محتوای تصویری

به فرآیند تولید محتوا و القای یک مفهوم یا رساندن یک پیام با کمک گرفتن از عناصر تصویری اعم از عکس یا فیلم، محتوای تصویری گفته می‌شود. استفاده از تصاویر مرتبط با محتوا می‌تواند اثربخشی شایان توجهی بر مخاطب داشته باشد. تولید محتوای تصویری قدیمی‌ترین نوع تولید محتوا در تاریخ بشر محسوب می‌شود. انسان پیش از هر چیز به نقش و اثرگذاری تصویر در انتقال معنا پی برده بود و به همین دلیل با کشیدن نقوش و خلق تصاویر در دیواره‌های غارها، پیام‌رسانی و ارتباط خود با دیگران را آغاز کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بسط و گسترش شبکه ی اینترنت و رشد شبکه‌های اجتماعی مجازی، تولید محتوای تصویری وارد فاز جدیدی شده است و قسمت عمده‌ای از تولید محتوا را به خود اختصاص داده است.

اهمیت تولید محتوای تصویری

امروزه اگرچه با پیشرفت جوامع و وسایل ارتباط جمعی، پیام رسانی بسیار سریع­تر از گذشته اتفاق می‌افتد، اما با قطعیت نمی‌توان گفت که رساندن پیام به گوش و ذهن مخاطب به کار ساده‌ای تبدیل شده است. حقیقت این است که حجم و گستردگی پیام رسان‌ها باعث شده انبوهی از پیام به یک‌باره به سمت مخاطبین پرتاب شود و در این میان تعداد کمی از این پیام‌ها این شانس را دارند که به وسیله ی کاربران دیده شوند و در ذهن گیرندگان پیام جا خوش نمایند. چنین مواردی است که لزوم تولید محتوای تصویری را بیش از پیش به تولیدکنندگان محتوا گوشزد می‌کند. تولید محتوای تصویری نسبت به سایر روش‌های تولید محتوا مزایایی دارد که به اجمال به برخی از آن ها اشاره می‌شود:

  1. قدرت ذهن در تصویر پردازی سریع تصویر یکی از مزایای تولید محتوای تصویری است.
  2. هر روزه و در طول هر ساعت و حتی چند ثانیه هر کاربر فضای مجازی در معرض دریافت صدها و هزاران محتوای تصویری است و همین امر باعث می ­شود تولیدکنندگان محتوا، پتانسیل عظیمی برای تولید محتوای تصویری و رساندن آن به مخاطبان در اختیار داشته باشند.
  3. سهولت به خاطر سپردن محتوای تصویری نسبت به سایر محتواها از دیگر مزایای تولید محتوای تصویری است.
  4. جذابیت بیشتر تصویر برای بینندگان و به تبع آن شانس بیشتر دیده شدن محتوای تصویری اغلب تولیدکنندگان محتوا را به سمت تولید محتوای تصویری سوق می دهد.
  5. به اشتراک­ گذاری بیشتر محتوای تصویری توسط کاربران در شبکه­ های اجتماعی، منجر به دیده شدن سریع­ تر محتوای تصویری می ­شود.

تولید محتوای تصویری

ویژگی­ های تصاویر انتخابی در تولید محتوا

تصاویر منتخب در تولید محتوا باید خصوصیاتی را داشته باشند تا تأثیر حداکثری را بر مخاطب خود بگذارند.

  1. ارتباط حداکثری بین تصویر و محتوا
  2. کیفیت بالای تصاویر انتخابی
  3. جذابیت تصاویر انتخابی
  4. شناخت و رعایت عناصر تصویری از قبیل:
  •  رنگ، شدت و قدرت نور
  • تضاد، بافت، تطبیق و توازن
  • فاصله از موضوع (دور، متوسط، نزدیک)
  •  حرکت به وسیله دوربین
  • حرکت به وسیله تدوین
  • ترکیب تصویر (خطوط، تعداد عناصر، زاویه، موضوع داستان)

نکات مهم در تولید محتوای تصویری

  • نخستین گام در تولید محتوای تصویری، برنامه­ ریزی و حرکت گام­ به­ گام با برنامه مدون است.
  • یک تولیدکننده ی محتوا موظف است اطلاعات کافی درباره مطلبی که در خصوص آن تولید محتوا می ­شود، کسب کند.
  • شناخت تصویر و عناصر تصویر دیگر وظیفه ­ایست که تولیدکننده در فرآیند تولید محتوای تصویری می ­بایست مد نظر داشته باشد.
  • تصاویر ارائه شده باید باکیفیت و تأثیرگذار باشند.

تولید کننده محتوا باید در نظر داشته باشد که جلب اطمینان مخاطب، برخورد صادقانه و پایبندی به تعهدات رمز موفقیت و تأثیرگذاری محتوای تصویری است. محتوای تصویری تولید شده باید توانایی اقناع مخاطب در این زمینه را داشته باشد.

تولید محتوای تصویری

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام