ارائه گزارش سرعت سایت در سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل

یک سال پس از انتشار Speed Update، گوگل Speed Report را راه اندازی کرد. این ابزار که شما آن را بیشتر با نام سرچ کنسول گوگل می شناسید از Chrome UX Report برای برجسته کردن صفحات کند وب سایت تان استفاده می کند. در این مقاله نحوه استفاده از گزارش سرعت سایت در کنسول گوگل و نحوه تفسیر معیار های مرتبط (FID و FCP) را توضیح خواهیم داد.

اطلاعات داده ایی و آشنایی با FCP  و FDI

FCP و FID دو معیار برای ارزشیابی سرعت سایت هستند. FDI که مخفف First Input Delap است، به معنای اولین تاخیر ورودی است. یعنی کاربر برای اولین بار کدام صفحه ی وب سایت تان را باز کرده و با آن ارتباط برقرار کرده است. هر کاربری برای مشاهده ی یک وب سایت اول باید بر روی لینکی کلیک کند تا اولین ارتباطش با وب سایت برقرار شود. FCP مخفف عبارت First Contentful Paint است. این معیار به این معناست که برای مشاهده یک وب سایت مدت زمانی بین کلیک کردن و یا زدن آدرس وب سایت تا لحظه ای که کاربر وب سایت را مشاهده می کند وجود دارد. به این فاصله زمانی کوتاه اصطلاحا FCP می گویند. اگر وب سایت دارای آدرس معتبری باشد که مشکلی برای نمایش URL وجود ندارد؛ در غیر این صورت صفحه ایی با محتوای عدم نمایش URL مشاهده خواهید کرد.

دسترسی مستقیم به سرچ کنسول گوگل

با دسترسی به کنسول جستجوی گوگل، ممکن است گزینه جدیدی با عنوان Speed Report را در زیر منوی Enhanction مشاهده کنید. پس از انتخاب آن صفحه ایی مانند عکس زیر را مشاهده می کنید:

 سرچ کنسول گوگل

ممکن است انواع مختلفی URL را بسته به دستگاهی که گزارش سرعت در سرچ کنسول گوگل را در آن انجام داده اید، مشاهده کنید. Chrome UX Report (CrUX) از داده های جمع آوری شده از طریق Chrome برای تهیه گزارش استفاده می کند. بنابراین داده های گزارش سرعت، مربوط به عملکرد و ترافیک شخصی شما در سرچ Chrome است. برای وب سایت های کوچک، در زمان نداشتن اطلاعات کافی در Chrome UX برای هر صفحه تنهاتی یک پیام با محتوای “Speed Report without data” دریافت خواهید کرد. بنابراین برای دریافت گزارش دقیق باید ترافیک کافی در وب سایت تان داشته باشید تا هم سرعت و هم دقت گزارش گیری بالا رود.

نحوه ی استفاده از Report

حال که با معیارها و نحوه مراجعه به سرچ کنسول گوگل آشنا شدیدف باید نحوه کار با آن را نیز یاد بگیرید. بعد از اینکه صفحه ی سرچ کنسول را باز کردید صفحه ایی را مشاهده می کنید که نحوه بارگیری URL ها در موبایل و ویندوز را تفکیک کرد و نشان می دهد. اولین نکته ایی که توجه شما را جلب می کند این است که هیچ بخشی برای تفکیک URL ها تبلت وجود ندارد. ممکن است در بخش کامپیوتر و یا گوشی گنجانده شده باشد. ممکن است که با گزارش گیری مجدد و توسعه گزارش گیری تغییر کند. در صفحه چراغ هایی را به رنگ های زرد، سبز و قرمز مشاهده می کنید. صفحاتی که بارگذاری کند دارند با رنگ قرمز نشان داده می شوند، صفحاتی که با سرعت متوسط بارگذاری می شوند با رنگ زرد نمایش داده می شوند و صفحات سریع نیز با رنگ سبز نشان داده شده اند.

 سرچ کنسول گوگل

طبقه بندی سرعت صفحات وب در سرچ کنسول گوگل

همانطور که قبلا گفتیم صفحات وب در سرچ کنسول گوگل براساس دو معیار FCP و  FID ارزیابی می شوند. برای اندازه گیری FCP محدودیت های زیر وجود دارند:

  • صفحاتی با FCP زیر یک ثانیه سریع تلقی می شوند
  • صفحاتی با FCP بین یک تا سه ثانیه متوسط هستند
  • صفحاتی با FCP بالای سه ثانیه کند هستند

برای اندازه گیری FID  زمان های سریع تری اعمال شده اند:

  • صفحاتی با FID زیر ۰٫۱ سریع تلقی می شوند
  • صفحاتی با FID بین۰٫۱ تا ۰٫۳ ثانیه متوسط تلقی می شوند
  • صفحاتی با FID بالای ۰٫۳ ثانیه کند هستند

این طبقه بندی ها برای گزارش سرعت سایت در موبایل و کامپیوتر یکسان هستند. یکی از انتقاداتی که به سرچ کنسول گوگل وارد شد درباره همین محدودیت های سرعت و بالا بودن ارقام بود. اگرچه گوگل برای تمامی موارد استاندارد های بالایی را در نظر می گیرد.

 سرچ کنسول گوگل

تجزیه و تحلیل مشکلات صفحه وب در گزارش سرعت

مشکلات مربوط به بارگذاری صفحات وب را در قسمت جزییات یا Details مشاهده خواهید کرد. مرحله ی بعدی کلیک کردن روی موضوعات جداگانه برای کسب اطلاعات بیشتر است. با این کار گرافی باز می شود و به شما تعداد URL هایی که با این مشکل مواجه بوده اند را نشان می دهد. یکی از ایراداتی که در اینجا به سرچ کنسول گوگل وارد شده این است که تعداد محدودی از URL هایی که با این مشکل مواجه اند را نشان می دهد. برای مثال در عکس زیر مشاهده می کنید که فقط ۲۰ URL از ۵۷۵ URL که با یک مشکل مواجه هستند را نمایش می دهد.

 سرچ کنسول گوگل

با این حال این بخش مزایای زیادی دارد. برای مثال به شما نشان می دهد که چه تعداد URL دارای سرعت FDI یا FCP کند، متوسط و سریعی هستند. این به شما در حل مشکلات و همچنین افزایش سرعت سایت کمک می کند. با گزارش گیری مجدد متوجه خواهید شد که بر تعداد صفحاتی که این مشکلات را دارند افزوده شده و یا کاهش یافته اند.

در صفحات وب تغییر ایجاد کنید و تغییر را مشاهده نمایید

بعد از مشاهده ی این گزارش و بخش جزییات آن لیستی از صفحات و دلایلی که باعث کند شدن آن صفحات شده اند در دست دارید. بنابراین باید اصلاحاتی در صفحات سایت ایجاد کنید و پس از آن با گزارش گیری مجدد نتایج را با گزارش قبلی تطبیق دهید. قبل از بازگشت به سرچ کنسول گوگل باید آزمایش PageSpeed Insights را بر روی صفحات کند و آسیب دیده انجام دهید تا مطمئن شوید که  سرعت آنها بهبود یافته است. سپس می توانید پس از تایید اطلاحات به صفحه گزارش سرعت بازگردید.

برای این کار به سادگی به گزارش قبلی بازگشته و گزینه تایید اعتبار را بزنید. در مقایسه با ابزارهای موجود باید دقت داشته باشید که سرچ کنسول گوگل داده های زمان واقعی را با دقت و سرعت بالاتری فراهم می کند. همچنین این ابزار جایگزینی برای PageSpeed Insights نیست و باید همزمان با آن انجام شود. برای اینکه نتایج دقیق تری از گزارش ببینید باید تا مرحله ی پایانی آن را ادامه دهید.

 سرچ کنسول گوگل

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام