موضوعات مختلف برای ساخت پادکست

پادکست

پادکست ها دارای موضوعات مختلفی هستند مانند موضوعات ورزشی، علمی، تاریخی، طنز و خبری. پادکست ها صوتی هستند که نه تنها جذابیت زیادی دارند بلکه این امکان را به شما می دهد که آن را روی کامپیوتر و رایانه  خود دانلود کنید و بعد آن را روی سیستم و یا MP3-player خود گوش کنید. پادکست ها یکی از انواع محتوا هستند که می توانند در روند تولید محتوا بسیار مهم و جذاب باشند.

آشنایی با پادکست

 معنای خاص و مفهوم دقیق و اصلی پادکست این است که: فایل های صوتی هستند که بر روی سرورهای مشخصی قرار داده می شوند و شما می‌توانید به کمک برنامه‌هایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شده‌اند، آنها را گوش دهید و لذت ببرید. پادکست یکی از جدیدترین و به روز ترین سامانه های ارتباطی در اینترنت و روشی مناسب برای انتشار محتوای صوتی است که افراد را  قادر به ساختن محتویات می کند و این امکان را می دهد که ساخته های صوتی خود را به شنوندگان ارائه دهند.

بعید میدانم کسی پیدا شود که به رادیو گوش نداده باشد. پادکست با رادیو تفاوت زیادی ندارد به‌ جز اینکه در پادکست زمان پخش، سرعت پخش و نوع‌ برنامه که می‌خواهید گوش کنید دست شما است. در واقع پادکست‌های مختلفی که به زبان‌های مختلف پخش می‌شوند، در اینترنت همیشه موجود هستند و شما فقط کافی است که علاقه مند به دریافت این پادکست‌ها بشوید تا بتوانید با دانلود آنها  هر زمان و مکانی که خواستید به آنها گوش بدهید.

پادکست

معنای عمومی پادکست

پادکست به شکل یک فایل چند رسانه ای است که با بهره گیری از فیلدهای عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی ، موبایل و بر روی اینترنت فرستاده می شود. اصطلاح پادکست برای مجموعه فایل‌های صوتی که در وب‌ سایت‌ها یا شبکه های اجتماعی عرضه می شوند نیز به کار می رود. حتی اگر امکان مشترک شدن برای آنها در نظر گرفته نشده باشد. اصطلاح پادکست گاهی برای مجموعه فایل‌های ویدئویی نیز به کار می رود. حتی بسیاری از نرم افزارهای استفاده از پادکست، امکان مشترک شدن سرویس‌های ویدئویی را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

پادکست

مراحل تولید پادکست

 قدم اول داشتن موضوع مناسب برای ارائه می باشد. داشتن  سخت افزار و سیستم لازم برای ضبط و تولید صدا گام بعدی تولید است. شما نرم افزار لازم برای ویرایش نیاز دارید تا یک محتوای صوتی ارائه دهید. فراموش نشود که برای تهیه اولین فایل صوتی خود از موضوعاتی استفاده کنید که مورد علاقه شما است تا از تهیه آن خسته و بی حوصله نشوید.

ابزار لازم برای تهیه محتوای صوتی

میکروفون و کامپیوتر دو ابزار مهم برای تهیه محتواهای قوی و باکیفیت هستند.

پادکست

ویژگی های یک پادکست

۱- ارائه محتواهای صوتی بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌‌گیرد.

۲-برای شنیدن و استفاده، نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست و می توانید از همه دستگاه های پخش غیر از رایانه استفاده کنید. معمولا دستگاه‌هایی که می توان پادپخش‌ها را روی آنها شنید، همان دستگاه های پخش موسیقی دیجیتال هستند که بسیار کوچک و قابل حمل‌ می باشند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

۳-محتوا نیازی به اینترنت ندارد و به راحتی در همه جا در دسترس است.

۴-جلو و عقب بردن محتوا امکان پذیر است دقیقا برعکس رادیو و سایر محتواهای صوتی قدیمی.

۵-دسترسی به صوت مورد نظر بسیار راحت است.

پادپخش با رادیو چه فرقی می کند

در رادیو اگر وقت برنامه‌ شما ۲۵ دقیقه است شما باید برای ۲۵ دقیقه برنامه درست کنید. نه یک دقیقه کمتر و نه یک دقیقه بیشتر. این محدودیت خیلی وقت‌ها به ضرر کیفیت است. چون در این زمان باید حق مطلب ادا شود. اما در پادپخش از این محدودیت‌ها ندارید. شما تقریبا آزاد هستید هر اپیزود را هر چقدر لازم دارید طول بدهید و این یک حسن نسبت به رادیو می باشد.

یک فرق دیگر با رادیو همان فرقی است که نتفلیکس با شبکه‌های تلویزیونی قدیمی دارد. پادکست برای زندگی امروز طراحی شده است و هر وقتی که مخاطب بخواهد برای او پخش می‌شود. بر خلاف رادیو که شما باید برنامه‌‌ روزانه‌ خود را تنظیم کنید تا در ساعت مقرر بتوانید یک بار برنامه‌ مطلوب را بشنوید،‌ اما پادپخش خودش را در اختیار شما می‌گذارد تا هر وقت و هر چند بار که خواستید، آن را بشنوید.

تفاوت مهم دیگر با برنامه‌ رادیویی این است که هم در فرمت و هم در زبان چارچوب انعطاف‌ پذیرتر از رادیو است. رادیو معمولا یک رسانه‌ سنگین و سازمان بندی شده با دستورالعمل ها و آیین نامه های داخلی و خارجی است. فرقی نمی‌کند که صدای جمهوری اسلامی باشد یا رادیو فردا. حتما مجموعه‌ای از پروتکل‌ها وجود دارد که برنامه‌ساز رادیویی موظف است آنها را رعایت کند. اما محتوای صوتی فارغ از این ماجراها است. رابطه‌ پادکست و رادیو بی‌شباهت به رابطه‌ وبلاگ و روزنامه نیست. این آزادی در زبان و بیان به نظر من در حال حاضر جذاب‌ ترین نکته‌ پادکست فارسی است.

پادکست

موضوعات مناسب برای ساخت 

 برای همه موضوعات مورد نظر شما امکان پذیر است اما نکته مهمی که وجود دارد داشتن اطلاعات و تسلط کافی برای ارائه محتوای صوتی است. شما باید توانایی کافی برای جذب شنونده را داشته باشید تا محتوا برای او خسته کننده و غیر قابل تحمل نشود.

کدام موسیقی برای ساخت آنها مناسب تر است

موسیقی هایی با ضرب تند و شلوغ برای تهیه پادکست مناسب نیست. شما می توانید موسیقی را انتخاب کنید که با صدای گوینده مناسبت و همخوانی داشته باشد. نکته مهم در ساخت پادکست محو کردن مرز شروع و پایان موسیقی است که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت یک پادکست دارد.

پادکست

گسترش و محبوبیت

در سال ۲۰۰۴ گسترش و محبوبیت این پدیده به حدی بوده‌ است که حتی کاخ سفید هم تعدادی از  سخنرانی های جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرد و بر روی وبگاه رئیس جمهور آمریکا  قرار داد. از سوی دیگر با انتشار یک پرونده آوایی بر روی وبگاه ناسا که در آن یکی از متخصصین به نام استیو رابینسون حاضر بود که در فضاپیمای دیسکاوری راجع به ماموریت این سفینه توضیح می‌داد، رسانه‌ها با هیجان بسیار از «اولین محتوا صوتی  ارسال شده از خارج از زمین» و «راهیابی پادپخش‌ به منظومه شمسی» نوشتند.

نکته پایانی

در تهیه محتوای صوتی  بیشتر تمرکز را روی کیفیت و ارائه آن قرار دهید. مطمئنا کیفیت محتوای صوتی شما اهمیت بیشتری نسبت به آهنگ پس زمینه دارد. البته استفاده از موسیقی مناسب در پادکست خالی از لطف نیست .

پادکست

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام