بررسی نحوه نوشتن توضیحات محصول

در سایت هایی که محصولات فیزیکی یا غیر فیزیکی به فروش می رسند، تولید محتوا برای صفحه محصولات یا همان توضیحات محصول، بعد از تصاویر محصول از اصلی ترین راه هاییست که کاربر از طریق آن اطلاعاتی در مورد محصول به دست می آورد، توضیحات محصول و نحوه معرفی محصول مهم ترین عامل برای تصمیم گیری در مورد خریدن یا نخریدن آن است، این توضیحات باید به بهترین وجه نوشته شود و اطلاعات دقیقی در مورد محصولتان به مشتری ارائه کند تا مشترین بتواند بدون شک و تردید انتخاب خود را انجام دهد. در متن زیر به اصول نوشتن توضیحات محصول می پردازیم.

شناسایی جامعه هدف

قبل از نوشتن توضیحات محصول خود، باید بدانید که جامعه ی هدف شما چه کسانی هستند، چه کسانی به محصول شما نیاز دارند و چه کسانی نیاز ندارند، وقتی جامعه ی هدف شما مشخص شود آنگاه با کمی مطالعه و استفاده از تجربیات دیگران خواهید فهمید که این جامعه هدف به چه چیزهایی علاقه دارند و به چه مواردی علاقه ندارند. با کمی تحقیق لحن صحبت کردن با آن ها را خواهید فهمید و می توانید مطالب خود را متناسب با شرایط جامعه هدف خود تولید کنید. برای مثال اگر محصول شما برای کودکان ساخته شده باشد، یک ویژگی مانند رنگ بندی بسیار مهم خواهد بود و باید در هنگام نوشتن توضیحات اشاره کنید که رنگ های مختلف از این محصول وجود دارد و تصاویر مختلفی هم از آن به نمایش بگذارید.

توضیحات محصول

استفاده از کلمات مناسب در توضیحات محصول

کلماتی که در توضیحات محصول انتخاب می کنید باید به گونه ای باشند که خریدار را ترغیب به خرید محصول شما کند. در زمان فروش محصولات بسته به نوع محصول، برخی کلمات هستند که باعث افزایش توجه کاربر می شوند. شما باید این کلمات را بشناسید و از آن ها در هنگام معرفی استفاده کنید، این کلمات می توانند ویژگی های اصلی و کلیدی محصول شما باشند. برای مثال در هنگام معرفی کفش شما می توانید از کلماتی مانند ضد آب، قیمت پایین، کیفیت بالا، جنس مناسب و … استفاده کنید و از اشاره کردن به مسائلی مانند وزن، سایز و مسائلی که اهمیت بالایی ندارند باید خودداری کنید.

همچنین در محتوای توضیح محصول از کلمات تأکیدکننده هم باید استفاده کنید. کلمات مثبتی مانند زیبا، شگفت انگیز، پرقدرت، قدرتمند، چشمگیر، ماندگار و … بسته به نوع محصول شما حتماً باید در توضیحات محصول به کار روند. نکته ی دیگر اینکه از کلمات پیچیده یا کلماتی که دارای ابهام هستند و یا راحت تلفظ نمی شوند استفاده نکنید. دلیل این امر آن است که خوانندگان، توضیحات محصول شما را به راحتی فراموش می کنند و اگر بخواهند به دیگران در مورد محصول شما توضیح دهند نمی توانند کلمات مورد نظر را به یاد آورند.

توضیحات محصول

تأکید بر نقاط قوت محصول

ویژگی های محصول خود را به صورت لیست وار بنویسید و مختصری در مورد آن ها توضیح دهید. شما باید در متن توضیحات محصول بیشتر روی مزایای محصول خود صبحت کنید تا ویژگی های محصول، مزایا و ویژگی ها دو کلمه کاملاً متفاوت هستند، یک ویژگی قابلیتی است که علاوه بر محصول شما می تواند در محصولات مشابه هم وجود داشته باشد اما مزیت یعنی تفاوت بین محصول شما و محصول مشابه دیگران، این نکته بسیار مهم است و خواهید دید که بیشتر مشتریان به دنبال مزیت هستند تا ویژگی، زیرا آن ها محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه می کنند و آنکه مزیت های بیشتری دارد را انتخاب می کنند نه آنکه ویژگی های بیشتری دارد!

توضیحات محصول

تصاویر محصول و توضیحات

به جرئت می توان گفت تصاویر محصول شما می تواند از توضیحات متنی محصول شما مؤثرتر باشد. یک تصویر با کیفیت و زیبا از محصول شما می تواند آن را برای همیشه در خاطر مشتریان ثبت کند و خواننده را در همان لحظه ی اول به خرید وادار کند، اینکه این تصاویر را چطور باید تهیه کنید بهتر است از افراد با تجربه یعنی عکاسان و طراحان صنعتی و یا تبلیغاتی برای این کار استفاده کنید. زمانی که تصاویر را آماده کردید، باید متناسب با هر تصویر توضیحات مربوط به آن را با توجه و با اشاره به تصویر مورد نظر بنویسید. اینکار دید کاملاً واضحی در مورد محصول به مشتری خواهد داد و مشتری بصورت کاملاً واضح ویژگی که شما توضیح می دهید را در آن تصویر خواهد دید.

اگر توجه داشته باشید می بینید که بسیاری از شرکت ها برای معرفی محصول خود، توضیحات محصول را روی تصاویر محصول بصورت زیبا و با گرافیک خاص نوشته اند. این روش تأثیر زیادی روی مشتری خواهد داشت. برای این کار شما نیاز به یک طراح گرافیک دارید تا چنین کاری را برای شما انجام دهد، البته باید با توجه به نوع محصول و میزان توضیحات لازم انجام چنین کاری را ابتدا ارزیابی کنید.

توضیحات محصول

بیان تجربیات دیگر مشتریان

تجربیات دیگر مشتریان از نحوه ی کارکرد محصول شما کمک بسیار زیادی به جلب نظر مشتریان جدید خواهد کرد. بسیاری از افراد محصولاتی را خریداری می کنند که توسط دیگران به آن ها توصیه شده و اطمینانی به توضیحات تبلیغاتی ارائه شده ندارند. این روش، تبلیغ دهان به دهان نامیده می شود. در واقع زمانی که توضیحات محصول از زبان دیگر افراد به مخاطبین ارائه می شود، می توان گفت تأثیر ۱۰۰ درصدی در خرید یک محصول دارد. در هنگام نوشتن توضیحات محصول نظرات مشتریان قبلی خود را در انتهای متن توضیحات محصول خود درج کنید، بسیار بهتر است اگر مشخصات آن ها مانند نام و شغلشان را هم در کنار نظرشان درج کنید.

توضیحات محصول

نوشتن توضیحات محصول بصورت منظم، منسجم و دسته بندی شده

اگر متن توضیحات محصول شما مرتب و منسجم نوشته نشده باشد در واقع مانند این است که اطلاعات زیادی به مشتری می دهید ولی مشتری را به نتیجه خاصی نمی رسانید، شما باید متن خود را به بخش های مختلف جدا از هم و با عنوان مشخص تقسیم کنید، برای مثال وقتی محصولی مانند لب تاب را معرفی می کنید یک بخش را برای توضیح در مورد جنس مواد به کار رفته اختصاص دهید و ویژگی ها و مزایای آن مواد را بیان کنید، در بخش دیگر در مورد کیفیت صفحه نمایش بنویسید و ویژگی ها و مزایای آنرا بیان کنید و همین طور در مورد بخش های دیگر. بخش نظرات دیگر کاربران را هم در انتهای متن توضیحات محصول خود قرار دهید و در آخر یک جمع بندی انجام دهید، زمانی که شما به اینصورت متن خود را می نویسید مشتری دقیقا می داند که نقاط قوت محصول شما در زمینه جنس مواد سازنده و … چیست و لازم نیست کل متن را جستجو کند تا شاید شما در قسمتی از متن در مورد جنس مواد سازنده توضیح داده باشید.

توضیحات محصول

جمع بندی

نحوه ی معرفی و ارائه یک محصول به جامعه ی مشتریان یک بخش بسیار حساس در فرایند بازاریابی محصول است که تولید محتوا نقش اصلی را در آن ایفا می کند. شرکت های بزرگ در عرصه های مختلف قبل از ارائه ی محصول خود به بازار ساعت ها در مورد نحوه ارائه، زمان مناسب، نوع تبلیغات و مسائل مختلف بازاریابی تحقیق و بررسی انجام می دهند، نوشتن توضیحات یک محصول در یک سایت هم بخش کوچکی از فرایند بازاریابی است. پس اگر همین بخش کوچک هم به درستی انجام شود می تواند مانند قطعات یک دومینو تأثیرات بزرگی را روی کل فرایند بازاریابی محصول بگذارد. در پایان به شما توصیه می کنیم نوشتن متن معرفی محصول را به افرادی که در بازاریابی محصول مهارت دارند بسپارید، اما اگر خودتان می خواهید اینکار را انجام دهید و تجربه ای به دست آورید از مشاوره و راهنمایی آن افراد هم استفاده کنید.

در اینجا این مطلب از آریافن به پایان رسید. از این که تا پایان این مقاله با همراه بودید متشکریم.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام