میزبانی وب و انواع و معیارهای انتخاب آن

میزبانی وب

پس از طراحی و راه اندازی وب سایت، سروری که سایت روی آن نصب می‌شود و از طریق آن در معرض بازدید کاربران قرار خواهد گرفت میزبانی وب نامیده می‌شود. برای انتخاب یک میزبانی وب خوب و متناسب با نیازهای سایت شما باید با انواع میزبانی وب آشنایی داشته باشید. داشتن میزبانی وب پرسرعت با پشتیبانی مسئولانه می‌تواند مدیریت سایت شما را بسیار آسان نماید که در صورت بروز هر گونه مشکل در روال کار سایت، نگرانی و دغدغه‌ای بابت امنیت، سرعت و از دست رفتن اطلاعات نداشته باشید.

تعریف میزبانی وب

هنگامی که برای کسب و کار یا اهداف شخصی اقدام به طراحی وب سایت می‌کنید دوست دارید که در معرض دید کاربران دیگر در سراسر شبکه اینترنت قرار گیرد. برای این کار نیاز به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب دارید. با این کار شما کلیه اطلاعات، فایل‌ها و ملزومات سایت خود را بر روی سرور میزبان وب خود قرار می‌دهید و کاربران سایت هنگام ورود می‌توانند اطلاعات سایت شما را ببینند.

هنگامی که در جستجوی میزبان وب برای سایت خود هستید باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. اصلی‌ترین ویژگی پشتیبانی خدمات آن سرور است که باید به صورت شبانه روزی و در همه روزهای هفته باشد. تا در صورت بروز اشکال در روند نمایش سایت بتوانید با مراجعه به بخش پشتیبانی مشکل موجود را برطرف کنید.

میزبانی وب

مفهوم اینترنت

شبکه جهانی اینترنت مجموعه‌ای از شبکه‌ها و سیستم‌های جهانی مرتبط با هم است که به میلیون‌ها کاربر در همه نقاط جهان خدمات می‌دهد و از طریق آن میلیاردها داده از مبدأهای مختلف به مقاصد دیگر انتقال داده می‌شود. برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت باید با استفاده از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) وارد شبکه شده و به آن متصل شویم. با اتصال به شبکه اینترنت می‌توانیم از خدماتی از جمله خدمات وب و پست الکترونیک استفاده کنیم.

اجزای اصلی اینترنت دو دسته هستند: کاربران و سرورها. کاربران با استفاده از نرم افزارهایی به نام مرورگر که قابلیت اتصال و کار با اینترنت را دارند به سرورها دست پیدا می‌کنند و به این صورت به تبادل اطلاعات می‌پردازند. هنگام اتصال به یک وب سایت مرورگر شما درخواست دسترسی و یا تبادل اطلاعات با آن سایت را به سرور میزبانی وب ارسال می‌کند. به این طریق میزبانی وب اطلاعات درخواستی شما را برایتان ارسال می‌کند. سایت‌های میزبان وب سه نوع خدمات را به شما ارائه می‌دهند و شما می‌توانید یکی از این سه گزینه را انتخاب کرده و فایل‌های سایت خود را بر روی آن قرار دهید.

میزبانی وب

میزبانی وب به صورت اشتراکی

در میزبانی وب اشتراکی فضایی را به صورت عمومی در اختیار شما و چند نفر دیگر قرار می‌دهند. در این مدل میزبانی، فضای سرور بین افراد استفاده کننده تقسیم می‌شود. مدیر هاستینگ وظیفه نگهداری و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری سایت‌های موجود برهاست را به عهده دارد و باید به تأمین امنیت و به روزرسانی سرور بپردازد.

از جمله مزایای این روش عبارتند از قیمت ارزان این سرورها و سهولت استفاده از آن، سفارش سریع و پیکربندی سرور، انجام پشتیبانی فنی و تأمین امنیت توسط میزبان وب. از معایب میزبانی وب اشتراکی نیز می‌توان به عدم انعطاف میزبانی و کمبود امکانات آن اشاره کرد. شما در این روش نمی‌توانید تنظیمات سرور را تغییر دهید چون هر تغییر موجب بروز اختلال در سایت‌های دیگر می‌شود. ایراد دیگر نیز استفاده مشترک از منابع سخت افزاری است که در بیشتر مواقع بکارگیری زیاد منابع توسط یکی از سایت‌ها پایین آمدن سرعت سایت‌های دیگر را به همراه دارد.

میزبانی وب اختصاصی

در صورتی که سایت شما بزرگ و دارای اطلاعات زیاد است و ترافیک سایتتان بالاست بهتر است از میزبان وب اختصاصی استفاده کنید. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بازدید زیادی از سایتشان انجام می‌شود به دلیل نیاز به RAM و CPU بالا باید از این نوع میزبانی وب استفاده کنند. در این میزبانی وب با داشتن IP اختصاصی به راحتی می‌توانید سرور خود را مدیریت کنید.

داشتن فضای زیادهاست و پهنای باند بالا و همچنین امکان اعمال تغییر در تنظیمات متناسب با نیاز سایت از مزایای میزبانی وب اختصاصی هستند. هزینه‌ هاست اختصاصی بالاتر از هاست های دیگر است و برای پشتیبانی و سرور باید از دانش فنی لازم برخوردار باشید زیرا مسئولیت همه موارد نرم افزاری سرور به عهده شماست و میزبان وب تنها امور مربوط به امنیت و نگهداری از اطلاعات را بر عهده دارد.

میزبانی وب

میزبان وب اختصاصی مجازی VPS

هنگامی که سخت افزار و امکانات موجود روی سرور جوابگو نیاز سایت شما نباشد و شما نیاز به تنظیمات سفارشی دارید از میزبانی وب مجازی استفاده می‌شود. بنابراین در مواردی که بازدیدهای سایت بالا است و یا تمایل دارید میزبانی وب شما به صورت جداگانه انجام شود این نوع میزبانی پیشنهاد می‌شود. گفتنی است میزبانی وب اختصاصی مجازی آمیخته‌ای از میزبان وب اختصاصی و اشتراکی است چون توسط نرم افزار به عنوان سرور اختصاصی خدمات داده می‌شود و شما فضای هاست مورد نیاز خود را به سایتتان اختصاص می‌دهید. مزیت بزرگ این میزبانی سهولت در ارتقا و سرعت بیشتر در تغییر تنظیمات است.

کسی که از این نوع میزبانی استفاده می‌کند باید از لحاظ فنی تسلط کافی برای اجرای تنظیمات را داشته باشد چون خدمات پشتیبانی فنی از سوی میزبان کمتر است.

نکات مهم در انتخاب میزبان وب

  • انتخاب در موقعیت جغرافیایی متناسب با مخاطبان سایت.
  • روش‌های خدمات پشتیبانی وب هاستینگ از قبیل پست الکترونیک، تلفن و یا سیستم تیکت را بررسی کنید.
  • فضای سرور و پهنای باند باید مناسب با نیاز سایت و ترافیک آن باشد.
  • مجوز ساخت حساب‌های پست الکترونیک برای کاربران سایتتان را در اختیارتان قرار دهد.
  • از زبان برنامه نویسی سایت شما مانند (java, asp, php) و پایگاه داده‌تان (My SQL، MS SQL و Access) پشتیبانی کند.
  • میزان CPU و RAM را در نظر بگیرید.
  • چه خدمات رایگانی مانند خدمات نصب رایگان CMS، دامنه رایگان، تبلیغات رایگان و… به شما ارائه می‌دهند.
  • نوع کنترل پنل هاست تان و سهولت کار با آن بسیار ضروری است.
  • روند پشتیبان گیری و یا بازگردانی اطلاعات سایت شما به چه صورت انجام می‌شود و میزبانی وب چه خدماتی در این زمینه به شما خواهد داد.
  • قیمت میزبانی وب را با توجه به سرعت سرور، خدمات نگهداری و پشتیبانی بپردازید.
  • هنگام انعقاد قرارداد متن آن را کاملاً بررسی کنید و ببینید چه خدماتی دریافت می‌کنید و در صورت تمایل به لغو قرارداد چه شرایطی حکمفرماست.

میزبانی وب

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال یک پیام